Jij als retailer weet hoogstwaarschijnlijk dat het geen eenvoudige tijden zijn in retailland. Als wij marketeers door het centrum van Groningen lopen zien we de afgelopen jaren een beeld met schreeuwerige acties, LED verlichting en reclameborden. Een hevige concurrentiestrijd om de aandacht van de passanten te winnen.
Ondernemers zetten de eigen marges onder druk om consumenten met hoge kortingen te lokken. Met alle gevolgen van dien. Het retail landschap heeft met de komst van webshops enorme vluchten genomen.
De consument had één pannenwinkel in het dorp en 4 pannenwinkels in de grote stad, dezelfde consument kan tegenwoordig met één Google opdracht 1 miljoen pannen bekijken, vergelijken en bestellen en ze zijn morgen in huis tussen 19:00-21:00. Dat is nogal een verschil.
Toegevoegde waarde. Goede producten voor een eerlijk prijs. Per se de goedkoopste? Nee hoor. Tuurlijk niet. Coca cola is niet de goedkoopste cola, de Schoenenfabriek verkoopt geen Scapino schoenen, Coolblue en Bol.com zijn ook zeker niet de goedkoopste webshops.
Wordt weer een hedendaagse retailondernemer en accepteer dat de tijden zijn verandert. Webshop blijven groeien en pakken een steeds groter marktaandeel. Doe jij mee of niet?