Bij het maken van een goed social media plan komt veel kijken. Je hebt dit ongetwijfeld zelf al gemerkt. En je weet: je moet dit correct aanpakken anders doe je werk voor niets. Daarom helpen wij je met onderstaande tips een stukje verder. De tips zijn onmisbaar en tevens de basis voor elke social media strategie. Lees daarom aandachtig verder en neem de tips goed in je op. Als gratis extraatje kun je de template downloaden die er voor zorgt dat je jouw ideale klant in beeld krijgt.
Eén van de eerste dingen die je je af moet vragen, want content posten op een kanaal waar je doelgroep niet zit heeft weinig zin. Onderzoek dus waar je ideale klant zit. Dit kan Facebook of Instagram zijn, maar ook Pinterest, LinkedIn of Snapchat. Vind je het lastig om hier een kant-en-klaar antwoord op te geven? Dat is het ook. Daarom is TIP #2 misschien wel het meest waardevol!
Juiste kanaal (of kanalen) gekozen? Mooi. Onderzoek vervolgens hoe je je doelgroep op dat kanaal bereikt. Je content moet aansluiten op hun interesses. Maak bijvoorbeeld een persona: een gedetailleerde beschrijving van kenmerken, behoeften en motivaties van een gemiddeld persoon in je doelgroep. Hoe je dit doet? Geen nood. Hiervoor hebben we een speciale template ontworpen die jij GRATIS kunt downloaden en gebruiken naar eigen inzicht!
Download de GRATIS Persona Template om in een minm van tijd jouw ideale klant op papier te hebben!
Heb je een persona gecreëerd en ben je hier tevreden mee? Top! De volgende stap is het afstemmen van je content op de kenmerken, behoeften en motivaties van je doelgroep. De kans dat je doelgroep je dan gaat volgen is groot en zo creëer je op continue wijze een stabiele groei op je social media kanalen.
Om de groei stabiel te houden, doe je er goed aan om uniek en uniform te blijven. Neem bijvoorbeeld je huisstijl mee in je social media posts en laat regelmatig dezelfde rubrieken of onderwerpen terugkomen. Zo wordt je voor mensen herkenbaar en dat bevordert de loyaliteit naar jouw bedrijf!