Het inplannen van al je social media content voor bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn kan een grote klus zijn. En soms nog niet eens een leuke! Er komt namelijk veel bij kijken. Welke content ga ik gebruiken? Voor wie is het? Welk doel hangt er achter? Hoe zorg ik er voor dat het mij verder helpt? Allemaal vragen die je mee moet nemen tijdens het creëren en plannen van je content. Doe je dit niet, dan zul je merken dat je nooit alles eruit zult halen wat erin zit. Je social media kanalen bijhouden is namelijk veel werk. Maar als je het goed doet, zul je er ook heel veel uithalen. Lees daarom gauw verder over hoe je het beste je social media content kunt inplannen!
De eerste stap is het opsplitsen van je content in types en elementen. Je gaat je content dus opdelen in kleine en logische stukjes. Een contenttype is in dit geval een review, een quote, een artikel, een tip, noem maar op. Het content element zijn de onderdelen die in de types verwerkt zitten, denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, kopjes, teksten, namen, etc.
Je kunt een review (type) bijvoorbeeld op meer communicatiekanalen inzetten, maar je bepaald zelf welke onderdelen (elementen) je waar laat zien. Op je website kun je bijvoorbeeld de naam, het bedrijf, de review tekst en het aantal sterren laten zien, terwijl in de nieuwsbrief enkel de naam en de review tekst voldoen. En op Facebook kun je weer de content in een andere vorm gieten. Op die manier kun je met één stukje content veel meer communicatiekanalen vullen en wordt het geheel behapbaar voor je volgers en klanten.
De volgende stap is het logisch indelen van alle content die je hebt liggen. Pak al je social media kanalen en andere communicatiemiddelen erbij en kijk waar wat zou passen in welke vorm. Eventueel kun je content in het verleden er ook bijpakken, omdat dit nieuwe ideeën kan geven voor de toekomst.
Hou tijdens het inplannen van je content in je achterhoofd met welk doel je de content plaatst. Zorg vervolgens dat je hier ook naartoe werkt. Moedig mensen bijvoorbeeld aan een bepaalde actie te ondernemen of geef hen een soort korting of presentje bij het uitvoeren van iets. Op die manier zorg je er voor dat je een band met je volgers creëert. Door hen iets te geven is de kans groot dat ze weer bij je terugkomen en dat ze je zelfs iets terug zullen geven.
Nu je een groot gedeelte hebt ingepland, of hier nog mee bezig bent, is het zaak om consistent te blijven in je aanpak. Uiteraard moet je zo nu en dan testen of iets wel of niet werkt, maar zodra dingen aanslaan, blijf dan die koers volgen. Op den duur schep je hiermee ook duidelijkheid en vertrouwen naar je volgers. Ze leren je kennen, ze weten wat ze van je kunnen verwachten en wat ze aan je hebben. Ga dus niet als een ongeleid projectiel aan het werk, maar stippel een duidelijke strategie uit die voor jou werkt.
Op die manier zul je sneller je doelen bereiken. Je volgersaantal zal gestaag stijgen en daardoor je bereik en je bekendheid. Dit biedt weer meer zichtbaarheid waardoor je bedrijf kan groeien en er nieuwe kansen ontstaan.
Wil je meer ondersteuning bij het opzetten van een social media strategie of het inplannen van je social media content? Neem dan contact met ons op! Onze specialisten kunnen je van passend advies voorzien zodat jij vliegend van start kunt.