Wil jij meer organische bezoekers trekken naar je website of webshop? Dan is het slim om bezig te gaan met zoekmachine optimalisatie. Maar wat is dat precies? Hoe werkt het? En wat komt erbij kijken? Wij leggen het uit!
Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse vertaling van de afkorting SEO (Search Engine Optimization). Door middel van zoekmachine optimalisatie optimaliseer je (zoals de term het ook al aangeeft) je website of webshop voor zoekmachines. Je zorgt ervoor dat jouw doelgroep jouw website vindt wanneer ze zoeken op relevante zoekwoorden. Hoe meer relevante bezoekers naar jouw website komen, hoe meer leads en hoe meer omzet. Maar hoe doe je dit precies? Voor de beste resultaten laat je er een professioneel SEO-bureau naar kijken. Vul het formulier op deze pagina in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Toch liever kijken wat je zelf kan doen? Lees dan verder en ontdek hoe je zoekmachine optimalisatie aanpakt.
Bij zoekmachine optimalisatie verbeter je je website aan de hand van de 3 belangrijkste pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit. Voordat je dit doet is het echter slim om een nulmeting en een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Op welke zoekwoorden wordt de website momenteel goed gevonden? Op welke juist nog niet? Op basis van het zoekvolume (hoe vaak er per maand op een zoekwoord wordt gezocht) en het concurrentieniveau bepaal je of een specifiek zoekwoord interessant is voor jouw website. Hierbij is het slim om in te zetten op zogenaamde long tail zoekwoorden. Dit zijn wat specifiekere zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume en concurrentieniveau.
Zoekwoordenonderzoek naar het zoekwoord 'online marketing'
Bij content gaat het voornamelijk over de teksten die op de verschillende pagina's van je website staat. Zijn deze relevant voor je doelgroep en spelen ze in op de juiste zoekintentie? Denk hierbij aan categorieteksten, productteksten, maar ook teksten voor de ‘over ons’-pagina. Alles wordt meegenomen. Toch gaat het niet alleen over de inhoud van de teksten, maar ook over hoe ze zijn opgebouwd. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat er sprake is van een overzichtelijke headingstructuur.
Headingstructuur
Met een headingstructuur bedoelen we de koppen die je gebruikt op de pagina's. Deze gaan van h1 t/m h6, waarbij de h1 het belangrijkst is en tegelijkertijd ook de titel van de pagina. Met behulp van een logisch opgebouwde headingstructuur kan de zoekmachine gemakkelijk de structuur van de pagina lezen. Daarnaast is het bij zoekmachine optimalisatie natuurlijk belangrijk dat je de belangrijkste zoekwoorden in deze headings en in de rest van je tekst verwerkt.
De headingstructuur van dit artikel
Meta titel en meta description
De meta titel en de meta description bepalen hoe je pagina's worden getoond in de SERP van de zoekmachine. SERP is een afkorting voor Search Engine Results Page, hiermee bedoelen we de pagina met alle resultaten van de zoekmachine. De meta titel is de link waar je op klikt en de meta description is de omschrijving eronder. Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat het belangrijkste zoekwoord van de pagina in de meta titel staat, aangevuld met bijvoorbeeld de bedrijfsnaam. In de meta description verwerk je belangrijke USP's en een call-to-action om de zoeker te triggeren door te klikken naar jouw website. Zorg er daarnaast voor dat je opvalt tussen je concurrenten in de SERP.
De meta title en description voor de pagina linkbuilding uitbesteden
Afbeeldingen en video's
Er zijn natuurlijk meer soorten content dan tekst. Afbeeldingen en video's zijn bijvoorbeeld ook een goede toevoeging op een pagina. De meeste mensen zijn visueel ingesteld en daarom is het belangrijk dat een pagina niet alleen uit tekst bestaat. Eén beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Vul je teksten daarom aan met interessante en relevante afbeeldingen en video's. Vergeet hierbij het invullen van de alt teksten niet.
E-E-A-T
Anno 2024 beoordeelt Google de content van je website op basis van de E-E-A-T richtlijnen. E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust. Het is belangrijk dat de teksten die je schrijft niet zijn geschreven voor zoekmachines, maar voor de gebruikers. De teksten moeten waardevol en bruikbaar zijn. Dit wordt ook wel ‘Helpful Content’ genoemd. De term zoekmachine optimalisatie is dus eigenlijk misleidend en dekt niet helemaal de lading. Wij hebben het daarom liever over gebruikerservaring optimalisatie.
Expertise
Bij expertise gaat het over de kennis die je hebt over een bepaald onderwerp. Zorg dat je je expertise deelt. Dit is voornamelijk belangrijk voor de zogeheten YMYL-websites. Dit zijn websites die medisch, financieel of juridisch advies geven. YMYL staat voor Your Money Your Life. Bij dit soort onderwerpen is het extra belangrijk dat je de deskundigheid van de schrijver aantoont. Een zoekresultaat moet alle nodige informatie bevatten en antwoord geven op alle vragen van de zoeker, zonder andere zoekresultaten nodig te hebben.
Experience
De ervaring die de auteur heeft met het onderwerp van een tekst is ook belangrijk voor E-E-A-T. Bij een productreview heb je bijvoorbeeld meer vertrouwen in een persoonlijke review van iemand die het product echt uitgeprobeerd heeft, dan van iemand waarbij het duidelijk is dat hij of zij het product niet gebruikt heeft. Toon daarom altijd je persoonlijke ervaring.
Authoritativeness
Een andere belangrijke pijler is autoriteit. Straal autoriteit uit aan de hand van relevante en kwalitatieve backlinks en verkrijg reviews van klanten. Als je door andere experts gezien wordt als de bron van kennis, ben je de echte expert en ben jij de autoriteit in jouw vak.
Onze verzamelde reviews via Klantenvertellen
Trust
Vertrouwen is met name belangrijk voor YMYL-websites. Misschien wel het belangrijkste onderdeel van E-E-A-T, want wat betekent expertise en autoriteit zonder vertrouwen? Niets. Niemand koopt of neemt een dienst af bij een website die ze niet vertrouwen. Creëer vertrouwen door middel van reviews, een over ons pagina, maar denk hierbij ook aan een retourbeleid, betaalmogelijkheden en het toevoegen van externe bronnen aan informatieve artikelen.
Al deze pijlers hebben maar één doel: waardevolle content bieden aan de bezoeker.
Techniek is de tweede pijler van zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij om de technische kant van de website, wat weer invloed heeft op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Als je website technisch goed in elkaar zit en dus bijvoorbeeld snel laadt, dan verbetert dat de gebruikerservaring van de bezoeker. Daarbij zorg je er met een goede websitetechniek voor dat zoekmachines de website goed kunnen lezen.
Een technisch goede website, dient een duidelijke interne structuur te hebben: een goede hiërarchie qua pagina's. Hiermee bedoelen we dat de belangrijkste pagina's in het menu staan en de semi-belangrijke pagina's in het submenu. Daarbij hoort ook een goede interne linkstructuur, zodat alle relevante pagina's intern met elkaar gelinkt zijn.
Een belangrijk onderdeel van de techniek is de laadsnelheid van de website. Laadt je website erg traag? Dan zullen de meeste bezoekers afhaken en vervolgens naar de concurrent gaan. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Google meet de laadtijd door middel van de Core Web Vitals. Dit zijn 3 statistieken:
Zorg er daarom voor dat de laadsnelheid van je website on point is. Dit doe je onder andere zo:
Verder is een veilige website belangrijk(denk aan een SSL-certificaat) en een goed werkende mobiele versie van je website. Googleindexeert websites namelijk mobile-first: de mobiele versie wordt als uitgangspunt gekozen bij het bepalen van je rankings. Naast deze elementen zijn er natuurlijk nog veel meer onderdelen die belangrijk zijn om de techniek van je website te optimaliseren.
De laatste maar zeker niet de onbelangrijkste pijler van zoekmachine optimalisatie is autoriteit. Hoe hoger de autoriteit van je website, hoe beter. Door middel van de autoriteit bepaalt Google hoe betrouwbaar je bent. Er zijn verschillende tools die je een goede indicatie kunnen geven van de autoriteit van je website, zoals Ahrefs en Semrush.
De domain rating van onze website volgens Ahrefs
Hoe je je autoriteit verhoogt? Dat doe je door middel van backlinks. Het actief vergaren van backlinks van kwalitatieve websites noemen we ook wel linkbuilding. Het is hierbij belangrijk om een goede strategie te hanteren. Houd bijvoorbeeld rekening met de relevantie van de links. Een link is kwalitatief wanneer de autoriteit hoog is en de website relevant is. Met de juiste linkbuilding strategie zorg je voor een hogere autoriteit en op den duur voor betere posities in de zoekresultaten.
We kunnen ons voorstellen dat je nu denkt; ‘fijn al deze optimalisatiemogelijkheden, maar wat levert dit dan op?’ Heel logisch, want je wilt natuurlijk dat je de kosten die je investeert er ook weer uithaalt. Gelukkig is zoekmachine optimalisatie altijd een duurzame investering. Wanneer je SEO uitvoert, betekent dit niet dat je morgen op nummer 1 staat in de zoekmachines. Deze hebben namelijk tijd nodig om pagina's de crawlen en vervolgens te indexeren. Maar heb je eenmaal een goede positie te pakken, dan blijf je die vaak wel behouden, ook als je stopt met SEO. Houd er dus rekening mee dat zoekmachine optimalisatie een lange termijnstrategie is, maar wel eentje waar je lang profijt van hebt.
Wil jij voor jouw website hogere posities in Google? Besteed je zoekmachine optimalisatie dan uit aan de SEO-specialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer bezoekers.