Organisch, het woord zegt het al. Je zou de organische zoekresultaten kunnen vergelijken met een aardbei. Als je aardbeien plant vanaf 0 dan moet het eerst ontkiemen. Je geeft het water, een beetje voeding, veel aandacht en daardoor gaan je aardbeienplantjes groeien. Net zo lang tot je je eigen aardbeien kunt plukken, tijdens het proces kunnen veel dingen goed en fout gaan. Teveel water is niet goed. Een beetje extra voeding is juist heel erg goed.
Om aardbeien te kweken heb je geduld nodig, want het is geen knopje dat je indrukt en hop je hebt een doos aardbeien. Dat kost nou eenmaal tijd. Om heerlijke verse Hollandse aardbeien te kunnen eten moet je ook weten hoe je aardbeienplanten laat groeien. Welke voeding hebben ze nodig? Stop je ze in de Groningse klei of in een kas? Anyways, je snapt het wel.
Maaarr… Eenmaal daar heb je heerlijke zoete aardbeien die je vers kan plukken. En daar doe je het allemaal voor. En dat was het wachten meer dan waard.
Organische zoekresultaten worden door Google bepaalt. Dit gebeurt door 200 algoritmes, Google heeft deze algoritmes zo ontwikkeld dat voordat je de ‘’aardbeien’’ kan plukken van jouw SEO strategie je tijd, aandacht en liefde moet investeren in je content (je zou kunnen zeggen dat elke aardbei een pagina op jouw website is). Als je dit op de juiste manier doet, groeien je organische resultaten vanzelf.
Grofweg kunnen we stellen dat de basis van de 200 algoritmes van Google uit 3 onderdelen bestaat:
Je zal begrijpen dat dit geheel veel complexer is dan hierboven beschreven. De beste engineers / programmeurs van de wereld werken dagelijks keihard om de organische zoekresultaten zo ‘’eerlijk’’ mogelijk te positioneren. Don’t be evil is dan ook het motto van Google.
Organische zoekresultaten zijn ‘’de eigen gekweekte zoete aardbeien’’ in jouw internetstrategie, om de vruchten te kunnen plukken moet je de kennis en kunde hebben om dit te laten groeien tot het niveau dat jij wenst.
Succes met de groei!