Keywords, misschien heb je er wel eens iets over gehoord, maar wat zijn keywords nou precies? Zoekwoorden zijn nog altijd enorm belangrijk voor jouw online vindbaarheid. Geen tijd te verliezen dus. Wat zijn keywords? We leggen het je uit!
Keywords zijn zoekwoorden die je invult in de zoekmachine. Keywords of zoekwoorden zijn heel belangrijk voor jouw website, omdat je door middel van deze woorden gevonden wordt door je doelgroep op het internet. Je moet er dus achter komen op welke woorden je doelgroep zoekt en deze woorden strategisch in je website verwerken, zodat de bezoekers op jouw website belanden.
We onderscheiden twee soorten keywords: short tail keywords en long tail keywords. Een short tail keyword is één zoekwoord of een kleine combinatie, zoals bijvoorbeeld 'auto'. Een long tail keyword daarentegen bestaat uit drie of meer zoekwoorden. Een voorbeeld van een long tail keyword is 'Witte auto kopen Groningen'.
Om de urgentie van keywords of zoekwoorden in kaart te brengen, is het handig om uit te leggen hoe Google precies werkt. Google is en blijft natuurlijk een machine. Als een bezoeker van Google op zoek is naar bijvoorbeeld een witte stoel, dan wilt Google de beste resultaten weergeven voor het zoekwoord 'witte stoel', maar hoe weet Google welke pagina's over witte stoelen gaan?
Precies, omdat jouw pagina het zoekwoord 'witte stoel' bevat. Zonder keywords weet Google niet waar jouw pagina over gaat. Het is dus erg belangrijk om de keywords van jouw (potentiële) klanten in kaart te brengen en op basis daarvan doelgerichte pagina's te schrijven.
Hoger in Google komen met zoektermen?Meer bezoekers naar je website trekken?Autoriteit van je website verhogen?Technische optimalisatie voor je website?
We onderscheiden dus twee soorten keywords, maar van welke moet je gebruik maken? Short tail keywords of long tail keywords? Het gebruik maken van beide kan in ieder geval nooit kwaad, vaak gebruik je beide keywords dan ook zij aan zij. We kunnen ons dus beter afvragen met welke keywords je jouw doelgroep het beste bereikt.
Een short tail keyword is één zoekwoord of een kleine combinatie van zoekwoorden. Stel je handelt in auto-onderdelen en je klant gaat Googelen naar auto's. Wanneer hij zoekt naar 'Auto' in Google krijgt hij meer dan 2 miljard webpagina's te zien, dat is wel heel veel concurrentie voor de eerste plek.
Om beter gevonden te worden is het handig om gebruik te maken van zogeheten long tail keywords. Een long tail keyword bestaat uit drie of meer zoekwoorden. Stel je handelt alleen in klassieke BMW onderdelen. Klanten zullen specifiek zoeken naar het type auto en gaan dus zoeken op bijvoorbeeld 'BMW E10 onderdelen'. Wanneer we dit long tail keyword opzoeken in Google zien we in plaats van de 2 miljard webpagina's nog maar 114 duizend webpagina's. Dit is al een stuk minder concurrentie én je wordt gevonden door de mensen die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Welke keywords moet je kiezen om gevonden te worden door je doelgroep? Ten eerste moet je goed weten wie je doelgroep is, wat houdt hen bezig? Wat vinden ze belangrijk? Wanneer je dit voor jezelf helder hebt, kan je beter begrijpen hoe je doelgroep zoekt.
Daarnaast moet je zo specifiek mogelijk zijn. Je verkoopt geen BMW onderdelen, je verkoopt klassieke BMW onderdelen. En niet alle klassieke BMW 's, maar een bepaald type. Bijvoorbeeld van een BMW E3 of E10. Combineer meerdere keywords met elkaar, zoals het voorbeeld hierboven van BMW E10 onderdelen.
Verder kan je nog gebruik maken van hulpprogramma's zoals de zoekwoordplanner, om te kijken hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden gezocht wordt. Zo kan je met dit programma goed testen op long tail keywords.
Witte stoelen koop je bij de beste witte stoelen winkel van Nederland. Witte stoelen zitten heel lekker, omdat witte stoelen wit zijn. Dit is een voorbeeld van Keyword Stuffing. Keywords zijn belangrijk, maar betekent dit dat ik heel mijn pagina moet volgooien met keywords? Nee, zeker niet. We moeten niet vergeten dat we teksten in eerste instantie schrijven voor mensen en niet persé voor Google.
Laten we eerlijk zijn, niemand vindt het fijn om een pagina vol keyword stuffing te lezen. Daarbij is Google tegenwoordig al onwijs intelligent en heeft de zoekmachine dus niet veel zoekwoorden nodig om te begrijpen dat de pagina over het desbetreffende onderwerp gaat. Ook is Google al zover om synoniemen te begrijpen. Gebruik dus niet te veel van dezelfde zoekwoorden in een tekst, maar schrijf de teksten natuurlijk en maak gebruik van synoniemen!
Wanneer je de juiste keywords hebt gevonden, wordt het tijd om ze strategisch in je website te verwerken. Weet je niet precies welke zoekwoorden voor jouw bedrijf het beste werken? Of hoe je dit moet verwerken? Neem dan contact met ons op en vraag naar één van onze specialisten. Natuurlijk kun je hieronder ook een gratis adviesgesprek aanvragen.