Met structured data help je de zoekmachines te begrijpen wat er op een pagina staat. Door middel van het toevoegen van een code op je website, vertel je bijvoorbeeld dat er een FAQ op de pagina staat, een review of een dat je een lokaal bedrijf hebt.
Door een stukje code toe te voegen aan de bron van de pagina, maak je duidelijk wat er op de pagina te vinden is. Het stukje code wordt ook wel een schema genoemd. Met structured data maak je deze pagina begrijpelijker voor de zoekmachine. Zo maak je het Google makkelijker en vergroot je de kans dat je getoond wordt in de zoekresultaten. Dit geeft echter geen zekerheid dat je daadwerkelijk getoond wordt in de zoekresultaten. Wel vergroot het de kans. Als je getoond wordt, wordt het resultaat ook wel een rich snippet genoemd.
Rich snippets zorgen ervoor dat je meer opvalt ten opzichte van je concurrenten. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de reviews getoond worden onder jouw resultaat. Je valt meer op, wat zorgt voor een hogere CTR (click through rate). Een hogere CTR zorgt voor meer klikken en dus meer verkeer naar jouw website.
Handig om te weten: het toevoegen van structured data is geen ranking factor. Indirect zorg je er wel voor dat je beter gevonden wordt, ofwel meer verkeer naar je website genereert.
Er zijn verschillende soorten schema's, hier vind je alle mogelijke schema's. Deze soorten kun je in drie verschillende formats toepassen.
Microdata en RFDa implementeer je in de HTML van je website. JSON-LD is een opzichzelfstaand script die je implementeert. Google geeft de voorkeur aan dit format.
Hieronder hebben we een aantal veelvoorkomende schema's op een rijtje gezet.
Heb je een fysieke vestiging? Dan is LocalBusiness relevant. Met structured data voor LocalBusiness geef je informatie over jouw bedrijf, zoals het adres, openingstijden, mailadres en telefoonnummer. Hiermee vergroot je de kans om getoond te worden in het Google Maps kaartje en dat potentiële klanten je eerder vinden als ze lokaal zoeken.
Breadcrumbs worden ook wel het kruimelpad genoemd. Elke website heeft een kruimelpad. Dit is de navigatie, waarbij te zien op welke pagina je je bevindt. Door structured data toe te voegen, kan dit getoond worden in de SERP.
Voor webshops is dit een belangrijke. Met structured data geef je informatie over alle producten die je verkoopt, zoals de prijs, voorraad en reviews.
Heb je recepten op je website staan? Dan is het toevoegen van structured data heel relevant. Enerzijds omdat Google zo precies begrijpt dat je een recept op je website hebt staan, anderzijds omdat je dan tussen de snippet met recepten terecht kan komen. In het schema geef je alle informatie over het recept, zoals de bereidingstijd, voor hoeveel personen het geschikt is, de ingrediënten en een afbeelding.
Je hebt ze waarschijnlijk weleens voorbij zien komen, de sterren onder een zoekresultaat. Dit kun jij ook met structured data. Bij reviews van een specifiek product, verwijzen we je door naar het product schema (punt 3). Reviews die op organisatieniveau kun je implementeren aan de hand van structured data voor reviews. Het gaat hier echter om reviews van derde partijen, zoals Trustpilot.
Het schema voor JobPosting is interessant wanneer je vacatures online hebt staan. Met dit schema zorgt ervoor dat de vacature in de snippet met vacatures terechtkomt. Je geeft hier informatie over de functie, salaris, uren, locatie enz. Bij vacatures is het niet handig om een tijdje te wachten totdat Google (eindelijk) je vacature geïndexeerd heeft. Om ervoor te zorgen dat dit sneller opgepakt wordt is er een handige plugin: instant indexing. Deze plugin is in de wereld geroepen om, in dit geval vacatures, prioriteit te geven aan Google.
Organiseer je een webinar, training, voorstelling of ander evenement? Dan is het schema voor events relevant. Door dit schema te implementeren kun je terechtkomen in de snippet met alle events.
Het schema voor articles is relevant voor als je blogs op je website hebt. Grote kans dat je dit hebt, dus dan is dit schema zeker belangrijk om te implementeren. Met dit schema geef je extra informatie over de auteur en publicatiedatum. Daarnaast kun je met je blog in het artikelencarousel terechtkomen.
Het is tegenwoordig steeds toegankelijk om structured data te implementeren. Je hoeft niet zelf in de code te werken en de developer te storen met deze taak. Plugins van Wordpress maken het mogelijk om dit op een eenvoudige manier te implementeren. Maar ook andere CMS’en, zoals Lightspeed, Shopify of Magento maken dit mogelijk. In de meeste gevallen passen ze dit al automatisch toe, maar vaak zijn er ook plugins beschikbaar voor eventuele uitbreiding ervan. Wil je toch zelf aan de slag? We hebben een aantal links naar handige tools voor het implementeren van structured data.
Wil jij graag hulp bij het implementeren van structured data? Onze SEO-specialisten helpen je daar graag bij. Neem gerust contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.