Domein Autoriteit is een getal van 1 tot 100 die voorspelt hoe groot de kans is dat een website goed rankt in de zoekresultaten van Google. Het is ontwikkeld door Moz, het bekende Amerikaanse internetbedrijf achter de gelijknamige SEO-software. Jouw domein autoriteit geeft een goede indicatie van je posities in de zoekmachine.
Wat de precieze formule is die de domein autoriteit van een website berekent weten we niet; wat we wel weten is dat er veel verschillende factoren worden meegenomen, zoals het totale aantal backlinks en verwijzende domeinen die naar je website verwijzen.
Moz gebruikt sinds 2019 machine learning om domein autoriteit te berekenen. Hierbij wordt onder andere een voorspelling meegewogen van hoe vaak Google een website vertoont in de zoekresultaten.
De domein autoriteit van een website is altijd aan verandering onderhevig. Dit komt omdat hij afhankelijk is van de autoriteit van andere websites. Krijgt Amazon bijvoorbeeld ineens miljoenen backlinks erbij, dan daalt de domein autoriteit van alle andere websites in vergelijking met die van Amazon.
Je kunt de domein autoriteit van je website gemakkelijk checken via de Link Explorer van Moz.
Zoals gezegd is de domein autoriteit een getal tussen de 1 en de 100. Maar wat is nou een goede autoriteitsscore? Daar is eigenlijk geen precies antwoord op te geven. Jouw domein autoriteit moet namelijk nooit een doel op zich zijn. Het is voornamelijk een score waarmee je de autoriteit van jouw website kunt vergelijken met die van je concurrenten. Focus je daar dus vooral op!
Wil je aan de slag om je domein autoriteit te verbeteren? Volg dan het volgende stappenplan:
De kwantiteit en kwaliteit van je backlinks is verreweg de belangrijkste factor in het bepalen van je domein autoriteit. Dit is niet zo gek, aangezien backlinks voor grofweg een derde je posities in Google bepalen. Zorg er dus voor dat je links krijgt op relevante sites met een hoge autoriteit. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van linkbuilding.
Irrelevante links van websites met een lage autoriteit voegen niks toe. Datzelfde geldt natuurlijk voor pure spamlinks. Als het niet mogelijk is om deze te (laten) verwijderen, dan kun je ze afwijzen via de Disavow-tool van Google.
Zoals elke SEO-specialist wel weet is content nog altijd king. Door goede content te maken die nieuwswaardig en dus linkwaardig is, zijn mensen gauwer geneigd het te delen en haal je vanzelf goede backlinks binnen.
Door te zorgen voor een duidelijke websitestructuur en interne linkstructuur verbeter je de gebruiksvriendelijkheid van je website én je domein autoriteit. Daarnaast helpt een goede interne linkstructuur om zoveel mogelijk link juice door je website te laten stromen.
De algehele gezondheid van je website speelt volgens Moz ook een belangrijke rol in het bepalen van je domein autoriteit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verwijderen van kapotte interne links.
Wil jij een hogere domein autoriteit voor je website realiseren? Wij helpen je er graag mee! Dankzij onze effectieve SEO- en linkbuildingstrategieën weten wij je domein autoriteit te verhogen. En belangrijker nog: te zorgen voor betere posities in Google en meer bezoekers naar je website!