Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden met een relatief laag zoekvolume die doorgaans specifieker zijn en uit meerdere woorden bestaan dan algemenere short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn zeer geschikt om te gebruiken in je online marketingstrategie. Zo is het in het algemeen makkelijker om erop te ranken en zorgen ze voor meer conversies. In dit artikel vertellen we je alles over long tail zoekwoorden: wat het zijn, wat ze anders maakt dan hun short tail tegenhangers en – niet onbelangrijk – hoe je ze kan vinden.
Wat een long tail zoekwoord precies is kunnen we het beste laten zien aan de hand van een voorbeeld, zoals het zoekwoord online marketing. Dit is een short tail zoekwoord: het bestaat slechts uit twee woorden en is, doordat de zoekintentie niet duidelijk is, een heel algemeen zoekwoord.
Online marketing voor tandartsen en waarom is online marketing belangrijk zijn daarentegen een stuk specifieker. Dit zijn beide long tail zoekwoorden: ze bevatten drie of meer woorden, hebben vergeleken met online marketing een laag zoekvolume en hebben een hele specifieke zoekintentie.
De reden waarom we long tail zoekwoorden zo noemen moeten we zoeken in de zogenaamde ‘Search Demand Curve.’ Deze grafiek maakt inzichtelijk wat de zoekvolumes zijn van alle zoekopdrachten die in de hele wereld worden gebruikt in een bepaalde periode. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder:
Bron: https://ahrefs.com/blog/long-tail-keywords/
Aan de linkerkant zie je aan het ‘hoofd’ van de grafiek dat slechts een klein aantal zoekwoorden zorgt voor het grootste deel van alle zoekopdrachten. De miljarden zoekopdrachten met hele lage zoekvolumes zorgen voor de veel langere ‘staart’ van de grafiek. Vandaar de naam long tail zoekwoorden.
Er zijn twee belangrijke redenen waarom het verstandig is om je voor jouw online marketingcampagne te focussen op long tail zoekwoorden:
Long tail zoekwoorden zijn, zeker als je pas net begint met je website of webshop, een stuk makkelijker om op te ranken dan short tail zoekwoorden. Stel je voor dat je een webshop begint waarop je schoenen verkoopt. Het heeft dan geen enkele zin om goed proberen te ranken op zoekwoorden als schoenen of schoenen heren. Van grote spelers als Zalando, De Bijenkorf en Van Haren ga je het immers nooit winnen. Kies je voor veel specifiekere long-tail zoekwoorden, zoals timberland sneakers groen of nette schoenen met gesp, dan is de concurrentie veel minder groot en is het dus makkelijker om een goede positie te behalen.
Zoals we hebben gezien zijn long tail zoekwoorden veel specifieker dan short tail zoekwoorden. Het grote voordeel hiervan is dat ze hierdoor veel conversiegerichter zijn. Laten we teruggaan naar het voorbeeld van de schoenenwebshop. Mensen die googelen op schoenen bevinden zich vaak nog in de oriënterende fase en weten nog niet zo goed wat voor schoenen ze willen kopen. Iemand die zoekt naar timberland sneakers groen weet daarentegen al heel goed wat hij of zij wil hebben. Weet je zulke bezoekers naar je website te trekken, dan is de kans een stuk groter dat je ze kunt omtoveren tot klant.
We weten inmiddels hoe waardevol long tail zoekwoorden zijn; nu is het zaak om ze te vinden. Dit begint met een stukje logisch nadenken. Verplaats je in je doelgroep en bedenk welke vragen zij hebben en naar welke informatie zij op zoek zijn.
Om écht goed zoekwoordenonderzoek te doen heb je echter tools nodig. Onze favoriete tool hiervoor is Ahrefs. Met de Keyword Explorer van Ahrefs is het een fluitje van een cent om interessante long tail zoekwoorden te achterhalen die relevant zijn voor jouw website.
Bekijk bijvoorbeeld eens onderstaande afbeelding. Hier hebben we gezocht naar zoekwoorden op het gebied van schoenen met een maandelijks zoekvolume van maximaal 500, een keyword difficulty van maximaal 10 en bestaande uit minstens vier woorden. Zoals je ziet komen er direct talloze interessante long-tail zoekwoorden naar voren.
Een andere manier is om de ‘Vragen’ functie te gebruiken uit de Keyword Explorer van Ahrefs. Mensen googelen vaak vanuit een vraag en dit zijn vrijwel altijd long-tail keywords.
Tenslotte is het ook slim om long-tail keywords af te kijken bij je concurrenten. Via de Site Explorer van Ahrefs kun je inzien op welke zoekwoorden je concurrenten ranken. Door dezelfde filters te gebruiken als eerder in de Keyword Explorer ontdek je weer een boel nieuwe interessante zoekwoorden.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over long-tail zoekwoorden? Of wil je het zoekwoordenonderzoek voor jouw website graag uitbesteden, bijvoorbeeld omdat je niet over de beste tools beschikt? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij maken graag een afspraak met je voor een (digitaal) kopje koffie!