klantenvertellentpom 9,2 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 144 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022 & 2024
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is een hreflang tag?

Een hreflang tag vertelt zoekmachines welke taalversie van je website moet worden getoond in een bepaald taal- of geografisch gebied. Hreflang tags zijn erg belangrijk voor meertalige websites met een internationale doelgroep. Ze helpen zoekmachines om de juiste versie van een pagina te laten zien aan de juiste bezoeker. Heeft jouw website bijvoorbeeld een Nederlandse, Engelse en Duitse versie? Dan wil je natuurlijk dat de Duitse pagina's aan de Duitstalige bezoekers getoond wordt en dat ze niet naar de Nederlandse variant gestuurd worden.

Waarom is een hreflang tag belangrijk? 

De belangrijkste reden om hreflang tags te gebruiken is dat ze zoekmachines helpen om de juiste content aan de juiste doelgroep te laten zien. Met een hreflang tag geef je aan in welke taal je content is geschreven en optioneel ook op welke regio het is gericht. Zo wil je dat Nederlandse bezoekers je Nederlandse pagina's en dat Duitse bezoekers je Duitse pagina's te zien krijgen. Voor landen met meerdere officiële talen, zoals België, is dit ook essentieel: zo moeten in Vlaanderen je Nederlandstalige pagina's geïndexeerd worden en in Wallonië je Franstalige pagina's.

Hoe stel je een hreflang tag in? 

Een hreflang kan op verschillende manier ingesteld worden. Zo zijn er voor Wordpress verschillende plugins die het mogelijk maken om ze gemakkelijk implementeren. Heb je een ander CMS, dan kan het wat meer handwerk zijn om ze in te stellen. Let wel: heb je hier niet genoeg kennis over, dan is het verstandig om dit samen met een technische SEO-specialist op te pakken. Het kleinste foutje kan namelijk al grote gevolgen hebben. 

De hreflang tag zet je meestal in de head van je pagina. Het is belangrijk dat je bij elke pagina's alle taalvarianten erin verwerkt. Stel je voor dat je een website hebt in twee verschillende talen (Nederlands en Duits) en dat je hem richt op drie verschillende landen (Nederland, België en Duitsland). Je beschrijft in je hreflangs eerst de taalcode en daarna de landcode. Op de Nederlandse pagina ziet er als volgt uit:

Voor de Duitse pagina ziet het er dan zo uit: 

Let op: < moet

Onderaan de lijst zie je de x-default staan, die je ook altijd toe moet voegen. Wanneer iemand uit een ander land dan Nederland, België of Duitsland op je website komt, dan wordt hij naar de variant gestuurd die je als je x-default hebt ingesteld. Bij internationale websites is dat vaak de Engelse variant. 

Met de hreflang nl-nl geef je aan dat Nederlanders uit Nederland je Nederlandstalige content te zien moeten krijgen. Met de hreflang nl-be geef je aan dat de Nederlandse content ook getoond moet worden aan Nederlandsprekende mensen in België (Vlamingen dus). Heb je ook een Franse pagina voor België? Dan krijgt deze de hreflang fr-be.

Een voorbeeld van hreflangs in de praktijk zie je bijvoorbeeld op de website van de Efteling:

hreflang tags

Hoe weet je dat je hreflangs goed staan? 

Er zijn verschillende tools om te checken of je jouw hreflang tags goed hebt ingesteld. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Screaming Frog gebruiken, maar er zijn ook gratis tools, zoals die van Aleyda Solis: https://www.aleydasolis.com/english/international-seo-tools/hreflang-tags-generator/  

Advies nodig bij je hreflangs?

Wil je advies over het juist implementeren van je hreflang tags? Neem dan contact op met één van onze SEO-specialisten. Zij helpen je graag verder.

Contact opnemen

 

portret rose anne klein
Auteur: Rose-Anne Moorman
SEO SPECIALIST
rose-anne@triplepro.nl

Wil jij meer omzet,
naams­bekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact