Hoger in Google: meer verkeer en leads
Wil jij ook meer bezoekers, omzet, naamsbekendheid en klanten? Ontvang de gratis groeiscan met kansen die je niet wilt missen.
Ben jij op zoek naar manieren om hoger in Google te komen? Om zoveel mogelijk uit jouw bedrijf en jouw website te halen kun je niet zonder een goede positie in de meest populaire zoekmachine ter wereld. Maar hoe komt mijn website bovenaan in Google? Daar zijn eigenlijk twee manieren voor: zoekmachine optimalisatie (SEO) en adverteren in Google (SEA). Met SEO kun je de organische vindbaarheid van website vergroten. Dit is een lange termijn strategie. Maar je kunt ook door middel van adverteren direct zorgen voor een betere vindbaarheid van je website. In dit artikel leggen we het je uit!
Wil je hoger in Google komen te staan, dan moet je gaan beginnen met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Dit zorgt ervoor dat je hoger in de organische (gratis) zoekresultaten komt te staan. Onder SEO vallen alle manieren die ervoor kunnen zorgen dat de organische vindbaarheid van je website wordt verbeterd. Door SEO in te zetten optimaliseer je je website op verschillende vlakken, waardoor je hoger gaat ranken voor bepaalde zoektermen die voor jou belangrijk zijn. Op deze manier krijg je vanzelf meer bezoekers op je website. En meer bezoekers is meer omzet!
Om bovenaan in Google te komen zul je je website dus moeten gaan optimaliseren. Maar hoe pak je dat aan? Dit kun je doen aan de hand van de drie belangrijkste pijlers van SEO, content, techniek en autoriteit. Maar voor je dat doet, moet je eerst bepalen op welke zoekwoorden je graag wilt dat je website gevonden wordt. Dit doe je aan de hand van zoekwoordenonderzoek.
Het stappenplan om hoger in Google te komen, ziet er dus als volgt uit:
De vindbaarheid van de website vergroten begint altijd met het kiezen van de juiste zoekwoorden. Dit doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Hiervoor bestaan verschillende tools, die jou helpen met het vinden van zoekwoorden die relevant zijn, een mooi zoekvolume hebben en niet al te concurrerend zijn.
Voor een goed zoekwoordenonderzoek moet je onder andere rekening houden met:
Over het algemeen zijn er vier hoofdtypen zoekwoordintenties: informatief, commercieel, transactioneel en navigatie. Voor SEO kijk je vooral naar zoekwoorden met een informatieve intentie. Maar zelfs binnen de zoekwoorden met informatieve intentie moet je goed onderzoeken naar wat voor soort informatie de persoon zoekt wanneer hij of zij op dat trefwoord zoekt.
Om te zien hoe goed je pagina aansluit bij de intentie, bekijk je de hoogst gerangschikte pagina's op deze 3 elementen:
Begin altijd met het optimaliseren van de teksten op je website. Een goede SEO-tekst is kwalitatief en relevant, bevat de juiste zoekwoorden, bevat deze zoekwoorden op de juiste plekken in de tekst, is uniek geschreven en is goed leesbaar.
Nu je eenmaal de juiste zoekwoorden hebt gekozen, is het tijd om je website qua content te gaan optimaliseren op deze zoekwoorden. Om hoger in Google te komen moet jouw website zo relevant en kwalitatief mogelijk zijn, zowel voor Google als voor jouw bezoekers.
LSI-zoekwoorden zijn een geavanceerde SEO-tactiek op de pagina. Maar wat zijn LSI-zoekwoorden? Het zijn woorden en zinsdelen die verband houden met het onderwerp van je pagina. Google gebruikt deze woorden om het onderwerp van de pagina goed te kunnen bepalen.
.Via de sectie 'Mensen vragen ook' bieden Long-tail-vraagzoekwoorden de mogelijkheid om hoger te ranken dan een aantal zoekresultaten in de top 10.
Onze volgende stap is het verbeteren van het bouncepercentage van je site. Waarom doet dit er toe? Nou, Google houdt er niet van als mensen op een site terechtkomen en snel terugkeren naar de zoekresultaten. Dit is (vaak) een duidelijk teken voor Google dat mensen niet blij zijn. En als gebruikers niet tevreden zijn, kunt je dag zeggen tegen goede posities. Het is onnodig om te zeggen dat het afstemmen van uw inhoud op de zoekintentie een goede manier is om je bouncepercentage te verbeteren. Je geeft een zoeker immers waar hij naar op zoek is. Waarom zouden ze bouncen?
Naast het voldoen aan de zoekintentie, zijn er een aantal eenvoudige dingen die u kunt doen om het bouncepercentage van uw site te verlagen.
Deze tips kunnen je bouncepercentage erg verlagen.
Door afbeeldingen op je pagina op te nemen, kun je op een aantal manieren een hogere ranking bereiken.
Dus google het zoekwoord en krijg niet alleen een idee van hoe belangrijk beeldmateriaal is, maar ook welke beeldmateriaal wordt weergegeven, zodat je dit kunt afstemmen op de verwachtingen van zoekers.
Met alleen goede content ga je vindbaarheid van de website niet verhogen. Je website moet ook technisch goed in elkaar zitten. Zo wordt hij zowel toegankelijker voor Google als voor je bezoekers. Een aantal belangrijke factoren op het gebied van technische SEO zijn:
Met een duidelijke websitestructuur maak je het Google gemakkelijker om er een duidelijke hiërarchie in te onderscheiden. Gebruik hiervoor een piramidestructuur, met je belangrijkste pagina's bovenaan in de piramide. Ook het gebruik van interne links is erg belangrijk.
Een traag ladende website kan anno 2021 echt niet meer. Door de komst van de Core Web Vitals update is laadtijd voor Google alleen nog maar een belangrijkere factor geworden. Je kunt je websitesnelheid onder andere verbeteren door te zorgen voor snelle webhosting, door je afbeeldingen te comprimeren, door gebruik te maken van caching en door je HTML, css en JavaScript te optimaliseren.
Google neemt de mobiele versie van je website als uitgangspunt, dus het is belangrijk dat je website goed werkt op mobiele apparaten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de laadtijd.
Een onveilige website zal nooit hoog ranken in Google. Zorg er dus voor dat je website een SSL-certificaat heeft en draait op een beveiligde https-verbinding.
Om hoger in Google te komen is het tot slot belangrijk om te werken aan de autoriteit van je website. Hoe betrouwbaarder Google jouw website acht, hoe groter de kans dat je bovenaan komt te staan. De autoriteit van je website wordt voor een groot deel bepaald door de backlinks die er naartoe verwijzen. Daarom is het slim om actief aan de slag te gaan met het vergaren van backlinks. Dit noemen we linkbuilding.
Bij linkbuilding is het belangrijk om op zoek te gaan naar linkplaatsingen op websites die relevant zijn aan jouw eigen website. Ook is het van belang dat je links weet te verkrijgen op websites die zelf ook een hoge autoriteit hebben. Dit draagt allemaal bij aan een natuurlijk backlinkprofiel.
Linkbuilding kan lastig zijn om mee te beginnen. Een aantal strategieën die je kunt gebruiken:
Een tweede manier om hoger in Google te komen is door te adverteren in Google. Deze tactiek noemen we ook wel search engine advertising of SEA. In tegenstelling tot bij SEO zie je bij SEA veel sneller resultaat. Je kunt bij wijze van spreken dezelfde dag nog bovenaan komen te staan in Google op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Wel moet je voor deze bezoekers betalen als ze je advertenties zien of er op klikken, afhankelijk van je biedstrategie.
Wil je door te adverteren bovenaan in Google komen te staan, dan moet je aan de slag met je Google Ads-account. Voor een goed resultaat kun je dit stappenplan volgen:
Net als bij SEO is het bij SEA belangrijk om de juiste zoekwoorden te bepalen voor je campagne. Door de beste zoekwoorden te kiezen kun je zo efficiënt mogelijk je budget inzetten.
Wil je adverteren in Google, dan heb je je eigen Google Ads-account nodig. Binnen dit account kun je vervolgens campagnes en advertentiegroepen maken. Hoe je deze precies insteekt kun je bepalen aan de hand van je zoekwoordenonderzoek of van het type producten dat je verkoopt.
Binnen iedere advertentiegroep die je hebt gemaakt kun je vervolgens advertenties aanmaken. Er zijn verschillende soorten advertenties, maar wil je hoger in Google komen, dan moet je één van deze twee gebruiken:
Bij het schrijven van je advertentietekst is het belangrijk dat hij zo relevant en aantrekkelijk mogelijk is. Hoe beter een advertentietekst, hoe groter de kans dat je advertentie bovenaan in Google komt te staan.
Je kunt aan je advertenties ook nog extensies toevoegen. Hiermee voeg je bijvoorbeeld extra links toe aan je advertenties, de locatie van je winkel of de prijzen van je producten of diensten.
Als je efficiënt wilt adverteren is het belangrijk dat je je richt op de juiste doelgroep en dus de juiste targeting gebruikt. Daarom moet je dus instellen bij welke zoekwoorden je advertenties moeten worden getriggerd, of welke nationaliteiten of mobiele apparaten je wilt targeten. Met behulp van remarketing kun je je doelgroep nog relevanter maken.
Om ervoor te zorgen dat je advertenties vertoond worden moet je geld gaan bieden. Het bedrag dat je biedt is het bedrag dat je kwijt bent voor iedere klik op een advertentie. Er zijn verschillende biedstrategieën om uit te kiezen, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. Wil je bijvoorbeeld alles zelf in de hand hebben, dan kun je kiezen voor de strategie Handmatige CPC. Google biedt echter ook veel geautomatiseerde strategieën aan. Hierbij worden de biedingen bijvoorbeeld zo ingesteld dat je zoveel mogelijk bovenaan komt te staan, dat je zoveel mogelijk conversies binnenhaalt of dat je een zo hoog mogelijke opbrengst per klik binnenhaalt.
Zoals je ziet komt er heel wat kijken bij het proberen om jouw website bovenaan in Google te krijgen. Zie je het zelf niet zo zitten? Of wil je het graag uitbesteden aan een echte specialist? Vraag dan een offerte bij ons aan. Wij helpen graag met de vindbaarheid van je website te vergroten met behulp van een SEO- of SEA-campagne op maat.