Een goed geoptimaliseerde meta title (ook wel SEO title of title tag genoemd) is erg belangrijk voor je posities in de zoekresultaten van Google. De meta title heeft namelijk een directe invloed op de ranking van je pagina. Daarnaast is hij ook van grote invloed op je CTR: de mate waarin mensen doorklikken naar je website.
Kortom, de meta titles van je pagina's bepalen voor een belangrijk deel hoeveel verkeer je trekt naar je website. In dit artikel lees je alles over het wat en waarom van meta titles, plus een handig stappenplan hoe je de allerbeste titles schrijft.
De meta title kun je zien als – de naam zegt het al – de titel van de pagina. Vergelijk het maar met de kop boven een krantenartikel. De krant is in dit verhaal dan de zoekresultatenpagina van Google. Je meta title bepaalt namelijk hoe jouw website hier wordt vertoond.
Voer je een zoekopdracht uit in Google, dan krijg je een lijst te zien met zoekresultaten. Deze bestaan altijd uit ten minste drie elementen: de URL, de meta title en de meta beschrijving. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dat eruitziet voor deze pagina. De meta title is het grote blauwe stuk tekst.
Een goed geschreven meta title is om meerdere redenen belangrijk. Ten eerste zorgt het voor hogere posities in Google. De meta title is namelijk één van de vele rankingfactoren die Google gebruikt in haar algoritme.
Ten tweede zorgt een goede meta title voor een hogere CTR (doorklikratio) en dus voor meer bezoekers naar je website. Een goed geschreven SEO title maakt lezers nieuwsgierig en weet ze naar de website te lokken.
Wil je aan de slag met het verbeteren van de meta titles van je website? De allerbeste SEO titles schrijf je aan de hand van ons stappenplan.
Voordat je begint met schrijven is het nodig om wat vooronderzoek te doen.
Nu kun je aan de slag met het daadwerkelijk schrijven van je meta title.
Een goede opbouw van een meta title is: ZOEKWOORD – USP – MERKNAAM. Het kan natuurlijk zijn dat deze elementen soms niet allemaal passen. Dan kun je het beste de USP of de merknaam schrappen.
Meta titles kun je zelf op je website invullen. Hoe je dit precies moet doen, hangt af van het platform of CMS dat je gebruikt. Het is in elk geval belangrijk dat de title in de "head" van de pagina komt te staan. Je kunt dit rechtstreeks in de code van de pagina doen, maar de meeste systemen bieden hier een handigere manier voor aan. Zo heb je in WordPress verschillende plugins die je kunt gebruiken voor het invullen van je meta titles en descriptions. De meest bekende zijn Yoast en Rank Math.
Het optimaliseren van je meta titles is dus een goede manier om je Google-posities en bezoekersaantallen van je website te verhogen. Houd er echter wel rekening mee dat Google niet altijd jouw ingevulde SEO title overneemt. In sommige gevallen denkt Google namelijk een geschiktere meta title te kunnen genereren dan degene die je zelf hebt opgesteld. In dat geval is het zaak om te kijken of je jouw meta titles nog verder kunt verbeteren.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw SEO titles? Of wil je graag dat een professioneel SEO-bureau naar die van jou kijkt? Neem dan gerust eens contact met ons op. Wij helpen je graag aan betere SEO-resultaten!