klantenvertellentpom 9,2 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 144 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022 & 2024
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is een canonical URL en tag? 

Een canonical URL is een HTML element in de head van je pagina waarmee je zoekmachines laat weten met welke URL een pagina geïndexeerd moet worden. Op deze manier zorg je ervoor dat alleen de originele versie van je pagina getoond wordt in de zoekresultaten en voorkom je duplicate content.

Wanneer gebruik je een canonical URL? 

Er zijn verschillende situaties waarbij het nodig is om een canonical URL te gebruiken. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

Bij duplicate content

Er is sprake van duplicate content als er meerdere pagina's zijn met dezelfde content. Idealiter heeft iedere pagina op je website unieke content. Is dit niet het geval? Dan kunnen zoekmachines dat afstraffen. Soms ontkom je niet aan duplicate content. In dat geval is het verstandig om een canonical URL te gebruiken. Van duplicate content is bijvoorbeeld sprake als dezelfde pagina via verschillende URL's te bereiken is. Dit zie je bijvoorbeeld vaak terug bij homepagina's. Onze eigen homepagina is bijvoorbeeld te bereiken via de onderstaande URL's:

Zoekmachines zien bovenstaande URL's als vier verschillende URL's, terwijl er precies hetzelfde op de pagina's staat. Hierbij is het dus belangrijk dat er op de drie andere varianten een canonical URL toegevoegd wordt die verwijst naar https://www.onlinemarketing.triplepro.nl/, zodat deze pagina geïndexeerd wordt.  

Productpagina's die via meerdere URL's te bereiken zijn

Bij webshops komt het vaak voor dat bepaalde producten via verschillende URL's te bereiken zijn, omdat ze onder meerdere categorieën vallen. Als je bijvoorbeeld een steigerhouten bed zoekt, kan deze onder de categorie ‘steigerhouten meubels’ vallen, maar ook onder de categorie ‘slaapkamer’. Wat je dan krijgt is het volgende: 

Je kan dus via verschillende URL's op de productpagina bereiken. Door een canonical URL toe te voegen naar de juiste variant zorg je ervoor dat deze URL opgepakt wordt door de zoekmachines.

Vergeet je zelfverwijzende canonicals niet

Bij de meeste pagina's op de website zal er geen sprake zijn van duplicate content. Toch raden wij aan om bij iedere pagina een canonical URL in te stellen. Voor de meeste pagina's gaat dit dan om een self-referencing of zelfverwijzende canonical URL. Het lijkt misschien onnodig, maar je maakt het Google allemaal net iets duidelijker.

Hoe stel je een canonical URL in? 

Hoe je een canonical URL instelt verschilt per CMS. Heb je een Wordpress website? Dan kan dit via de Yoast plugin. Per pagina stel je dit in onder het kopje ‘geavanceerd'. Denk eraan dat je altijd absolute URL's gebruikt voor je canonicals, dus dat je ze volledig uitschrijft.

Wij helpen je graag met jouw canonical URL's

Heb jij een website of webshop en heb jij advies nodig over canonical URL's of technische SEO in het algemeen? Neem dan contact met ons op; onze SEO-specialisten helpen je graag verder!

Contact opnemen

 

portret rose anne klein
Auteur: Rose-Anne Moorman
SEO SPECIALIST
rose-anne@triplepro.nl

Wil jij meer omzet,
naams­bekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact