Display advertenties zijn een onderdeel van Google Ads, net zoals de search en shopping advertenties. De advertenties die je tegenkomt op buienrader en marktplaats zijn voorbeelden van display advertenties. Display advertenties zijn beeldadvertenties die geplaatst worden op verschillende websites of apps. De advertenties zijn te herkennen door de korte video’s, vaak met bewegende tekst of een bewegende afbeelding.
Wat kun je met display advertising bereiken en wat zijn de voordelen? We sommen het voor je op.
Waarom display?
Voordelen:
Om Google Ads display advertenties in te stellen moet er eerst een besluit gemaakt worden waar de advertenties getoond moeten worden. Dit kan door één van de vier groepen te kiezen (of een combinatie ervan).
Inmarket adverteren: erg interessant omdat de mensen die de display advertentie te zien krijgen hop dat moment al koopintentie hebben. Deze groep zoekt dan misschien niet in Google search maar zitten op andere site te zoeken en krijgen hierop jouw advertentie te zien. Hierdoor zien ze dat jij het product aanbiedt. Dit kan een erg interessante manier van adverteren zijn.
Remarketing: Dit betekent dat de potentiele klant al een keer op de site heeft gezeten en daarna krijgt diegene een aantal keer tijdens een periode de display advertentie te zien. Er kan gekozen worden dat iedereen die op je site heeft gezeten in de groep valt en hierop de advertentie instelt. Ook kan je ervoor kiezen dat een bepaalde pagina kiest en iedereen die daarop heeft gezeten, dat die de advertentie te zien krijgen. Nadeel: er moeten minimaal 1000 bezoekers op gezeten hebben.
Affiniteit: Hierdoor worden de advertenties geplaatst bij mensen die een bepaalde interesses of gewoontes hebben.
Vergelijkbare doelgroep: hierdoor adverteer je op nieuwe gebruikers die dezelfde interesse als de bezoekers op je site hebben.
Heb jij een product wat alleen geschikt is voor mannen? Geen probleem, je kan door de demografie alle vrouwen uitsluiten. Ook kun je hier leeftijdsgroepen uitsluiten. Hierdoor zorg je ervoor dat de advertentie getoond wordt aan mensen die voor jou relevant zijn.
De display advertenties worden vertoond op verschillende websites en apps. Voorbeelden wat websites zijn marktplaats en buienradar. Google heeft een erg groot aanbod en hierdoor kan je de meeste mensen bereiken. Er kan ook gekozen worden om bepaalde sites of apps uit te sluiten wanneer je hier als bedrijf liever niet opstaat.
In Google Ads kan je de display advertenties op verschillende soorten biedstrategieën kiezen. Je kan kiezen uit de volgende:
Verbeterde CPC: Met deze strategie pas je zelf de kosten per klik aan. Je bent zelf de baas hoeveel een klik kost.
Klikken maximaliseren (Dit was voorheen automatisch bieden): Het doel van dit soort is zoveel mogelijk klikken te krijgen binnen het budget wat jij instelt.
Doel-ROAS (rendement op advertentie uitgaven): Deze biedstrategie is ideaal als je wilt optimaliseren op conversiewaarde. Wel moeten er in het verleden een X aantal conversies zijn geweest om dit te kunnen instellen.
Doel-CPA (kosten per acquisitie): Dit gebruik je als je wilt optimaliseren op basis van conversies. Als ware zegt het het gemiddelde bedrag wat je wilt betalen voor een conversie.
Aantal conversies optimaliseren: Dit gebruik je als je wilt optimaliseren op basis van conversies. Met deze manier gebruik je wel het hele budget (wat jij hebt aangegeven).
De beeldadvertenties kunnen bestaan uit HTML5, GIF, JPG en PNG bestanden. De volgende maten worden gebruikt in Google Ads:
300x250
336x280
300x600
120x600
160x600
320x50
320x100
468x60
970x90
728x9
De advertenties kunnen gemaakt worden in Google Ads maar er kan ook gebruik worden gemaakt van externe programma’s zoals photoshop, bannersnack of bannerwise.
In Google Ads kan je kiezen voor een startdatum en een einddatum. Ook kan je kiezen dat de advertentie onbeperkt doorloopt. Je hebt dus zelf in de hand wanneer de advertentie vertoont wordt. Wel moet er rekening gehouden worden dat Google de advertenties controleert, dit kan 12 tot 24 uur duren.
De kosten van display advertising zijn relatief laag. Vaak kun je met een klein budget een enorm bereik hebben. Een voordeel is, als er niet op geklikt wordt dan wordt er ook niet betaald maar mensen zien de advertentie wel en dit levert weer naamsbekendheid op.
Naast dat de kosten relatief laag zijn, is het ook meetbaar. Wanneer je een advertentie een in krant zet weet je nooit hoeveel mensen het gezien hebben, maar ook niet hoeveel er naar je pagina zijn gegaan. Met display is dit allemaal exact te meten, zelfs hoeveel conversies er eruit komen.
Bekijk hoe wij online adverteren aanpakken.