SEO uitbesteden = Meer bezoekers
Mogen wij jou helpen met een effectieve SEO strategie?
SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization of – in het Nederlands – zoekmachine optimalisatie. Het doel van SEO is om meer bezoekers naar jouw website of webshop te trekken via de organische zoekresultaten van de zoekmachines. Dit doe je door je website te optimaliseren en hem daarmee hoger te laten ranken voor bepaalde zoektermen. Hoe meer mensen jou via zoekmachines als Google weten te vinden, hoe meer omzet jij binnenhaalt. Het mooie van SEO is dat de bezoekers die je ermee binnenhaalt 'gratis' zijn. Je bent dus geen extra advertentiekosten kwijt. Dit maakt dat een SEO-campagne zorgt voor duurzaam resultaat.
Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Vraag de gratis SEO groeiscan aan.
Waarom je website op Google vindbaar maken? Voor ieder bedrijf dat graag succesvol wil zijn op het internet is SEO een essentiële marketingtechniek. Meer dan 90% van de mensen die op zoek gaan naar een product of dienst begint namelijk met zoeken via een zoekmachine. Vaak zijn deze mensen al behoorlijk koopgericht, waardoor ze zeer waardevolle bezoekers zijn. Je kunt je dus wel voorstellen hoe belangrijk het is om bovenaan in de zoekmachines te staan.
Er zijn natuurlijk ook andere manieren om bezoekers naar je website te trekken. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Advertising (SEA), oftewel het inzetten op advertenties die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Maar het grote nadeel hiervan ten opzichte van SEO is dat je advertentiekosten betaalt voor iedere gebruiker die je website bezoekt. Dit terwijl de bezoekers die je binnenhaalt via de organische zoekresultaten ‘gratis’ zijn.
Daarnaast is het investeren in een SEO-campagne een duurzame investering. Ben je als website afhankelijk van verkeer uit advertenties, dan verlies je al jouw bezoekers als je de advertenties weer stopzet. Goede SEO-optimalisatie levert echter duurzaam resultaat op. Want stop je met je SEO-werkzaamheden, dan blijft je website gewoon staan in de zoekresultaten.
Wil jij voor jouw website hogere posities in Google? Besteed je SEO dan uit aan de SEO-specialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer bezoekers.
Wij hebben meer dan 10 jaar SEO-ervaring, waardoor we sneller resultaat boeken.
Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche.
Wij maken een campagne voor jou op maat, die speciaal is ingericht op jouw wensen en behoeften en gestuurd wordt op basis van data.
Jij bespaart tijd en kunt je richten op waar je zelf goed in bent.
Je hebt een sparringpartner die je helpt met het uitstippelen van de juiste strategie.
Je weet dat er structureel gewerkt wordt aan jouw duurzame organische groei.
Hebben we het over zoekmachines, dan hebben we het negen van de tien keer over Google. Met een marktaandeel van grofweg 95% is dit nog altijd veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Het doel van SEO is dus om voornamelijk beter gevonden te worden in Google. Maar hoe werkt Google dan precies?
Voordat jouw website in de Google-resultaten kan verschijnen, moet Google hem eerst kunnen vinden. Dit doet de zoekmachine door links van andere websites te volgen. Heeft Google je website bereikt, dan doorzoekt hij hem van a tot z. Dit noemen we ook wel crawlen. De gecrawlde pagina’s verschijnen vervolgens in de index van Google. Vervolgens bepaalt Google voor iedere zoekopdracht door middel van een algoritme welke van alle geïndexeerde pagina’s ter wereld het meest relevant zijn – en dus voor deze zoekopdracht bovenaan komen te staan.
Het Google algoritme ligt aan de basis van de posities van jouw website in de zoekmachine. Het algoritme gebruikt honderden verschillende rankingfactoren en bepaalt aan de hand hiervan hoe de zoekresultatenpagina’s eruit komen te zien. Hierbij kun je denken aan de aard van de zoekopdracht, de relevantie van de content van je website, de autoriteit van je website, de snelheid van je website en nog veel meer. Hoe het algoritme precies in elkaar steekt vertelt Google natuurlijk niet, maar een groot aantal rankingfactoren is wel bekend. Het algoritme van Google wordt daarnaast voortdurend geüpdatet.
Voordat jij jouw website gaat optimaliseren op het gebied van SEO, moet je bepalen op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. Dit doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek. Het is belangrijk dat je de juiste zoekwoorden kiest om op te focussen, want alleen dan zal je jouw ideale klant bereiken.
Voor een zoekwoordenonderzoek bestaan verschillende tools. Zo heb je de Zoekwoordplanner van Google zelf en gebruiken wij bij TriplePro de fantastische software van Ahrefs. Een goed zoekwoordenonderzoek houdt onder meer rekening met onderstaande dingen:
Een goed geoptimaliseerde website biedt haar bezoekers dus relevante en waardevolle content, is technisch goed in orde en daardoor gebruiksvriendelijk voor zowel je bezoekers als voor Google en heeft voldoende autoriteit opgebouwd door middel van relevante en kwalitatieve backlinks.
De eerste pijler van SEO heeft te maken met de content op je website. Google wil haar gebruikers zoekresultaten voorschotelen die zo relevant en kwalitatief mogelijk zijn. Het is dus belangrijk dat de content op jouw website goed aansluit bij waar jouw doelgroep naar op zoek is. Richt je bij het schrijven van SEO-teksten dus niet alleen op Google, maar vooral op je bezoekers.
Het belangrijkste deel van je content zijn de teksten op je website. Een goede SEO-tekst voldoet aan onderstaande kenmerken:
Een goed geoptimaliseerde pagina maakt op de juiste manier gebruik van headings, oftewel koppen. Zo dient iedere pagina voorzien te zijn van één H1-heading. Hierin staat de titel met daarin ook het belangrijkste zoekwoord. De rest van de koppen op de pagina kun je verwerken in H2 t/m H6-headings. Hoe belangrijker de kop is, hoe lager het getal. Een overzichtelijke headingstructuur is voor Google belangrijk om de hiërarchie van een pagina te bepalen.
Ook afbeeldingen en video's behoren tot de content van je pagina. Deze kunnen helpen om je content te verrijken en visueel aantrekkelijker te maken. Afbeeldingen kun je optimaliseren door het gebruik van alt-teksten. Hierdoor begrijpt Google beter wat er op de afbeelding staat. Zowel voor afbeeldingen als voor video's is het belangrijk dat je ze comprimeert om de laadtijd van de pagina niet onnodig lang te maken.
Met het optimaliseren van je title tag en meta description kun je invloed uitoefenen op hoe jouw website wordt vertoond in de zoekresultaten. Ze vormen als het ware het uithangbord van jouw website. Goed geoptimaliseerde titles en descriptions zorgen ervoor dat Google je pagina hoger zal ranken én dat de bezoeker eerder op je website zal klikken.Een goede title tag begint met het belangrijkste zoekwoord. Verder is het verstandig om de title tag te voorzien van je bedrijfsnaam en (als er nog ruimte voor is) een unique selling point van je bedrijf. De meta description moet je echt zien als jouw 160 verkooptekens. Door het gebruiken van het belangrijkste zoekwoord, een aantal USP's en een call-to-action zorg je ervoor dat mensen jouw website niet kunnen overslaan.
De tweede pijler van SEO heeft te maken met de technische kant van je website. Een technisch goed geoptimaliseerde website is voor SEO erg belangrijk. Zo maak je jouw website niet alleen gebruiksvriendelijker voor je bezoekers, maar ook toegankelijker voor de zoekmachines. Op die manier weet je zeker dat al jouw belangrijke content op de juiste manier gecrawld en geïndexeerd wordt.
Een technisch goed in elkaar stekende website bevat altijd een duidelijke websitestructuur. De ideale structuur begint met de homepagina, met daaronder de belangrijkste overige pagina's, met daaronder weer de pagina's die wat minder belangrijk zijn. Zo creëer je als het ware een soort piramidestructuur. Voor Google maak je het op deze manier gemakkelijk om de hiërarchie van je website te onderscheiden. Een goede interne linkstructuur draagt hier ook aan bij.
Laadt jouw website erg langzaam, dan haken je bezoekers snel af. Ook Google houdt niet van trage websites, en dus is de snelheid van je website een belangrijke rankingfactor. Sinds 2021 is je laadtijd door de komst van de Core Web Vitals update alleen nog maar belangrijker geworden. Een aantal manieren om je websitesnelheid te verbeteren:
Sinds 2019 crawlt Google je website mobile first. Dit betekent dat de mobiele versie van je website als uitgangspunt wordt genomen bij het bepalen van je posities in Google. Het is dus van essentieel belang dat je website goed werkt op mobiele apparaten. Zorg er dus voor dat je website ook op mobiele apparaten snel laadt en dat alle belangrijke content van je website op alle apparaten zichtbaar is.
Google vindt het belangrijk dat de websites die het in de zoekresultaten laat zien veilig te bezoeken zijn. Daarom is het anno 2021 essentieel dat je website voorzien is van een SSL-certificaat en dus draait op een beveiligde https-verbinding.
Strucured data is een bepaald stukje code dat het Google begrijpelijker maakt waar bepaalde content voor staat. Met behulp van structured data kun je ervoor zorgen dat jouw website zichtbaarder wordt in de zoekmachines. Maak je er op de juiste manier gebruik van, dan maak je bijvoorbeeld kans op een featured snippet (uitgelicht zoekresultaat) of een review snippet (sterrenreview onder je zoekresultaat).
Er zijn nog talloze andere technische factoren die meespelen in hoe Google jouw website beoordeelt. Enkele voorbeelden:
Begint het je al te duizelen door al deze termen? Voor onze SEO-specialisten is het gelukkig dagelijkse kost.
De derde pijler van SEO heeft te maken met autoriteit. Google plaatst het liefst website met een hoge autoriteit bovenaan in de zoekresultaten.
De gedachte hierbij is: hoe hoger de autoriteit van een website, hoe betrouwbaarder de informatie is die erop staat.
Google bepaalt de autoriteit van websites al jaar en dag via backlinks. Hoe meer backlinks er naar jouw website verwijzen, en hoe relevanter en waardevoller deze zijn, hoe groter de kans dat jij hoge posities behaalt in de zoekmachine. Het vergroten van de autoriteit van je website kun je doen door middel van linkbuilding.
Linkbuilding is het actief vergaren van backlinks naar jouw website. Google ziet het liefst dat je zulke goede content maakt dat je vanzelf wel links binnenkrijgt. Doordat jouw content zo interessant is zullen andere webmasters het aanbevelen middels een link naar jouw website. Voor de meeste websites is dit echter niet realistisch. Bij een goede SEO-campagne hoort dus ook een goede linkbuilding strategie.
Voor Google is het belangrijk dat je backlinkprofiel op een natuurlijke manier is opgebouwd. In je linkbuildingstrategie moet je dus rekening houden met de onderstaande factoren:
Als je geen kennis hebt van linkbuilding, kan het lastig zijn om ermee te beginnen. Enkele strategieën die je kunt inzetten zijn:
Je website aanmelden op relevante startpagina’s of bedrijfsgidsen
Een gastblog schrijven met daarin één of meerdere backlinks
Linkbuilding uitbesteden aan een online marketingbureau dat gebruik kan maken van haar netwerk
Linkbaiting: content maken met als doel om viral te gaan, waardoor de links vanzelf binnenstromen
Reviews
Voor veel bedrijven is het belangrijk om in heel Nederland hoger in Google te komen. Maar niet voor elk bedrijf is dit nodig. Sommige bedrijven zijn alleen in een bepaalde regio actief en richten zich enkel op lokale klanten. Voor dit soort bedrijven is het slim om zich te richten op lokale SEO.
Ongeveer de helft van alle zoekopdrachten in Google hebben een lokale zoekintentie. Lokale SEO is erop gericht om jouw bedrijf bovenaan in Google te krijgen op deze zoekopdrachten. Hierbij kun je denken aan een goed geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf-profiel, maar ook het aanmaken van lokale landingspagina’s en het genereren van lokale backlinks.
Elke website verdient een SEO-aanpak op maat. Een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen bij het maken van een SEO-strategie is of je een particuliere of een zakelijke doelgroep hebt. De juiste aanpak voor een B2B SEO-campagne is namelijk anders dan die voor een B2C-campagne. Een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:
Het lanceren van een vernieuwde website is vaak een heuglijk moment. Maar wat vaak vergeten wordt is het op de juiste manier migreren van de website. Het komt vaak voor dat een website na een overstap op een nieuw domein, een nieuw CMS of een nieuwe URL-structuur flinke verliezen lijdt qua posities in Google. Om dit te voorkomen is een goede SEO-migratie noodzakelijk.
Een verkeerd uitgevoerde migratie van je website kan grote gevolgen hebben voor je vindbaarheid in Google. Verwijs je je oude URL’s bijvoorbeeld niet goed door naar de nieuwe URL’s, dan levert dat vaak forse positiedalingen op. Daarom is het verstandig om een SEO-migratie altijd uit te laten voeren door een specialist.
Wil je meer weten over SEO? Lees dan onze artikelen hieronder en je komt er onder andere achter wat de beste strategie is om hoger in Google te komen, wat domeinautoriteit precies is en hoe je de beste SEO-teksten schrijft.
Na het lezen van deze pagina weet je wat SEO inhoudt. Maar wat is nou een goede strategie om hoger in Google te komen?
Zijn je mooie Google-posities ineens (flink) gedaald? Aan de hand van dit stappenplan kom je erachter wat je moet doen.
Om goed te ranken in de zoekresultaten is het nodig om goede SEO-teksten te schrijven. In dit artikel vind je een handig stappenplan.
SEO begint bij het bepalen van de juiste zoekwoorden of keywords. Maar wat zijn dat nou precies?
Als het gaat om keywords maken we onderscheid tussen short-tail en long-tail zoekwoorden. In dit artikel lees je waarom deze laatste zo geschikt zijn om te gebruiken in je marketingstrategie.
H1, H2 en H3-tags zijn voorbeelden van headingtags. Om je pagina's goed te optimaliseren is de juiste headingstructuur belangrijk.
De meta title is de titel van je pagina die Google laat zien in de zoekresultaten. Lees hier ons handige stappenplan voor het schrijven van de beste meta title.
De meta description is een korte samenvatting van de inhoud van een webpagina. Lees hier ons handige stappenplan om de beste meta beschrijving te schrijven.
Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Backlinks helpen je om hoger te scoren in de zoekmachines.
Een interne link is een link die verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Een goede interne linkstructuur is een belangrijke SEO-factor.
Een no-follow link is een link waarbij je tegen Google zegt: volg deze link niet. In dit artikel lees je waarom je deze wel of niet moet gebruiken.
Een anchor tekst is de tekst waaraan een link gekoppeld is. Het is belangrijk dat je de juiste anchor teksten gebruikt voor al je links.
Domeinautoriteit is een score tussen de 0 en de 100 die aangeeft hoe sterk het backlinkprofiel van een website is.
Pagina-autoriteit lijkt op domeinautoriteit, maar heeft betrekking op slechts één specifieke pagina. In dit artikel lees je hoe je hem vergroot.
Er is sprake van duplicate content als meerdere pagina's op je website nagenoeg dezelfde inhoud hebben. Maar hoe erg is dat?
Rankbrain is een belangrijk onderdeel van het algoritme van Google. In dit artikel lees je hoe Rankbrain precies werkt en wat je ermee moet.
Hoe het algoritme van Google er precies uitziet weten we niet, maar toch is er wel een behoorlijk complete lijst te maken op basis van wat we wel weten. Bekijk hem hier!
Semantisch zoeken, deze term zien we steeds vaker voorbijkomen. Maar wat betekent het eigenlijk?
SEO
Bij een goede SEO-campagne komt, zoals je inmiddels hebt gelezen, heel wat kijken. Duizelt het je al? Laat ons dan jouw website of webshop beter vindbaar maken door middel van een SEO-campagne op maat.
Door onze jarenlange ervaring, grote kennis van zaken en toegang tot allerlei professionele tools zijn wij jouw perfecte partner op het gebied van SEO. Vul het formulier hiernaast in en wij maken graag een plan voor jou op maat. Onze specialisten kunnen niet wachten om voor jou aan de slag te gaan!
Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Vraag de gratis SEO groeiscan aan.