SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising of – in het Nederlands – zoekmachine adverteren. SEA is, naast SEO, een belangrijke vorm van online marketing om meer bezoekers te trekken naar je website of webshop. Door via Google Ads te adverteren op bepaalde zoekwoorden kun je jouw website helemaal bovenin de zoekresultaten van Google krijgen, en daarmee in een korte tijd veel extra verkeer genereren. Een SEA-campagne opzetten is niet zo moeilijk, maar duurzame groei realiseren en tegelijkertijd de prestaties stabiel houden is een vak apart.
De termen SEA en SEO kom je binnen de online marketing erg vaak tegen. Maar wat is precies het verschil?
Voor ieder bedrijf dat het optimale uit de onlinewereld wil halen is SEA een essentiële marketingtechniek. Toch denken veel mensen wel zonder SEA te kunnen, aangezien ze al investeren in SEO. Waarom zou je beide nodig hebben? Hier zijn verschillende redenen voor. Zo is uit onderzoek gebleken dat het overgrote deel van de bezoekers dat binnenkomt via Google Ads, niet gecompenseerd hadden kunnen worden vanuit de organische resultaten (SEO). Een groot deel van deze mensen scrollt namelijk niet ver genoeg om tot de organische zoekresultaten te komen. SEA is daarnaast uitermate geschikt als je op zoek bent naar snel resultaat. Ook kun je er mensen mee bereiken die nog niet actief op zoek zijn naar jouw product of dienst. En ten slotte is je geld altijd goed besteed. Je betaalt namelijk alleen voor het behaalde resultaat, zoals een klik of een vooraf ingestelde conversie.
Wil jij meer bezoekers en conversies op jouw website om te blijven groeien? Besteed dan je SEA-activiteiten uit aan de SEA-specialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer online succes.
Wij hebben meer dan 10 jaar SEA-ervaring. Wij beheersen de fijne kneepjes van het vak waardoor we sneller resultaat boeken.
Wij hebben ervaring met alle bekende advertentieplatformen, waaronder Google Ads, Google Shopping en Bing Ads
Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche.
Wij maken campagnes voor jou op maat, die speciaal zijn ingericht op jouw wensen en behoeften en die we sturen op basis van data.
Je hebt een sparringpartner die je helpt bij het uitstippelen van de juiste online marketingstrategie.
In Nederland worden de termen SEA en Google Ads vaak door elkaar gebruikt. Onder SEA vallen echter ook andere advertentieplatformen dan Google Ads, zoals die van Bing. Google heeft echter veruit het grootste marktaandeel: bijna 95%. Google Ads is dus waar het voornamelijk om draait. Maar hoe werkt dit platform nou precies?
Nadat je hebt vastgesteld op welke zoekwoorden je jouw advertenties vertoond wilt hebben, moet je bepalen welk bedrag je wilt bieden voor een klik op jouw advertentie als iemand deze zoekwoorden gebruikt. Hiervoor zijn verschillende biedstrategieën (Google):
Bij Google Ads is het niet zo dat de hoogste bieder altijd bovenaan de pagina staat. Je uiteindelijke positie is namelijk ook afhankelijk van de kwaliteitsscore van je advertenties. Deze is afhankelijk van drie factoren:
Wat is de kans dat iemand op je advertentie klikt als deze wordt vertoond?
Hoe goed sluit de advertentie aan bij de zoekopdracht van de bezoeker? Is het de juiste advertentie op het juiste moment?
In hoeverre is de landingspagina op je website relevant en nuttig is voor de mensen die op je advertentie klikken?
Google Ads werkt via een veilingsysteem. Iedere keer dat iemand een zoekopdracht invoert in Google vindt er een real-time veiling plaats. Google bepaalt vervolgens de rangschikking van de advertenties aan de hand van je bod en de kwaliteitsscore:
Positie in de advertenties = bod x kwaliteitsscore
Door alleen met geld te smijten kom je er dus niet. Kwaliteit en relevantie is key!
Een Google Ads bureau met een SEA-specialist inhuren is dus essentieel voor goede campagnes. Door de campagnes en advertenties optimaal in te steken ga je dus efficiënter om met je budget
Adverteren via Google Ads kost geld, daar kom je niet onderuit. Maar wat kun je verwachten aan Google Ads kosten? Dat bepaal je helemaal zelf. Het mooie aan Google Ads is dat jij de volledige controle hebt over hoe jij je budget wilt besteden. Per campagne kun je zelf een budget instellen. Hoeveel je precies betaalt, is van verschillende factoren afhankelijk: de concurrentie, de biedstrategie die je gebruikt, je kwaliteitsscore, et cetera. En wil je echt alles uit je SEA-campagne halen, dan is het slim om ook te investeren in een professionele SEA-specialist. De kosten van Google Ads heb je dus helemaal zelf in de hand.
Als je gaat beginnen met SEA, moet je via je Google Ads-account campagnes gaan aanmaken. Bij het inrichten van campagnes werk je met verschillende niveaus.
Uiteindelijk draait het bij SEA allemaal om de advertenties. Hiermee moet je je bezoekers en uiteraard ook je conversies binnenhalen. Er zijn verschillende soorten advertenties:
Binnen Google Ads kun je je tekstadvertenties uitbreiden door het toevoegen van extensies. Hiermee maak je ze extra relevant en laat je ze meer opvallen. Een aantal voorbeelden:
Targeting is een essentieel onderdeel van SEA. Je bepaalt ermee aan welke doelgroep je je advertenties vertoont. Hoe beter je dit doet, hoe meer je uit je campagnes zult halen. Targeten kun je doen op basis van:
Tot slot is het van belang dat je een goede advertentietekst schrijft. Deze moet uiteraard voorzien zijn van het belangrijkste zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Hoe relevanter je advertentie is, hoe beter hij zal presteren in de veiling. Ook is het slim om USP's en calls-to-action te gebruiken om je bezoekers over te halen om te klikken.Tip: maak altijd meerdere advertenties per advertentiegroep. Google zal automatisch de best presterende advertentie het vaakst vertonen.
Doordat Google steeds slimmer wordt, zijn er tegenwoordig verschillende manieren om je Google Ads-campagne in een bepaalde mate te automatiseren. Met minder moeite kan je campagne zo meer opleveren. Er zijn twee oplossingen die Google biedt voor automatisering:
Met behulp van machine learning kan Google bij iedere veiling het aantal conversies of de conversiewaarde optimaliseren. Bij ongeveer de helft van de eerdergenoemde biedstrategieën kun je gebruik maken van slim bieden.
Dankzij deze oplossing kun je aan iedere gebruiker gepersonaliseerde advertenties laten zien. Google gebruikt machine learning om de beste combinatie van advertentie-items voor elke klant te maken, om zo de kans op een klik of conversie te verhogen. Voorbeelden van slim advertentiemateriaal zijn dynamische zoekadvertenties, responsieve zoekadvertenties en responsieve display-advertenties.
Reviews
Wil jij jouw SEA-campagne het liefst uitbesteden aan een professionele partij? Bij TriplePro helpen we je graag om voor jou de optimale ROAS te behalen. Dit kan je van ons verwachten:
Iedere campagne begint met het opzetten van je Google Ads-account. Heb je nog geen Google Ads-account, dan zetten wij die voor je op. Ben je al wel langer bezig met SEA, dan kijken wij kritisch naar de huidige opzet van je account. Indien nodig brengen we hier een nieuwe campagnestructuur in aan. Een goede basis is namelijk ontzettend belangrijk.
Via onze professionele tools (zoals de Google Ads planner) voeren wij een zoekwoordenonderzoek uit om zo de meest interessante zoekwoorden voor jouw website te achterhalen. Op welke zoekwoorden wordt het meest gezocht? Hoe ziet de concurrentie eruit? En op welke zoekwoorden liggen de grootste kansen? Hierbij kijken we zowel naar veelgebruikte long tail zoekwoorden als meer specifiekere short tail zoekwoorden. En uiteraard vergeten we ook de uitsluitingszoekwoorden niet.
Onze SEA-specialisten zijn uiterst bedreven in het schrijven van pakkende advertentieteksten. Zij gaan aan de slag met het schrijven van teksten die een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore opleveren. Ook voegen ze indien relevant één of meerdere advertentie-extensies toe.
Staan alle campagnes eenmaal goed ingesteld, dan is het wachten op de resultaten. Wij houden continu de voortgang in de gaten en sturen waar nodig bij. Zo monitoren we onder andere welke zoekwoorden het beste presteren, welke advertenties het beste werken en of de kosten niet de pan uit rijzen. Aan de hand van de data gaan we bezig met het optimaliseren van je campagne. Op deze manier doen we er alles aan om je CTR te verhogen, je kosten te verlagen en zo de maximale resultaten te behalen.
Bij TriplePro vinden we transparantie erg belangrijk. Daarom krijg je als klant bij ons maandelijks een duidelijke rapportage. Zo blijf je op de hoogte van wat jouw SEA-campagne kost en vooral van wat hij oplevert.
SEA-campagne
Bij een goede SEA-campagne komt, zoals je inmiddels hebt gelezen, heel wat kijken. Duizelt het je al? Laat ons dan werken aan jouw online succes door middel van een SEA-campagne op maat.
Door onze jarenlange ervaring, grote kennis van zaken en toegang tot allerlei professionele tools zijn wij jouw perfecte partner op het gebied van SEA.
Vul het formulier hiernaast in en wij maken graag een plan voor jou op maat. Onze specialisten kunnen niet wachten om voor jou aan de slag te gaan!