Linkbuilding
Met onze linkbuilding formule zorgen we voor meer links, hogere posities en meer verkeer. Wil jij ook nummer 1 posities? Vraag de gratis groeiscan aan.
linkbuilding
Linkbuilding is het actief links vergaren van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is, net als het optimaliseren van content en techniek, een erg belangrijke strategie om jouw website beter te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Zoekmachines beschouwen backlinks als een soort stemmen of aanbevelingen voor jouw website. Hoe meer kwalitatieve en relevante links je verzamelt, hoe meer jouw website als een autoriteit wordt gezien. En hoe hoger je scoort in de zoekmachine. Linkbuilding is daarom een essentieel onderdeel van iedere SEO-strategie. In onze complete linkbuildinggids staat alles wat je moet weten over linkbuilding anno 2024!
Inhoud:
Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Vraag de gratis linkbuilding scan en onze SEO experts maken een audit van jouw website.
Als het om backlinks gaat is niet iedere link evenveel waard. De ene backlink zal jouw website beter helpen dan de andere. Maar wat is dan precies een kwalitatieve backlink? Daar zijn verschillende criteria voor:
En zo zijn er nog wel een aantal factoren. Voor een natuurlijk linkprofiel is het echter belangrijk dat je ook genoeg links verzamelt die van wat mindere kwaliteit zijn.
Bij linkbuilding komen veel factoren kijken. Ben je zelf van plan om in de linkbuildingwereld te duiken, dan moet je in elk geval deze begrippen kennen.
Een backlink is een link van een andere website naar jouw website. Dit is waar het allemaal om draait bij linkbuilding. Voor Google en andere zoekmachines zijn backlinks een erg belangrijk signaal bij het opstellen van de zoekresultaten. Zwartwit-gezegd: hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je in Google komt te staan. Natuurlijk is niet iedere backlink evenveel waard. Zo krijg je het liefst een link van een website die relevant is aan die van jou en een hoge domeinwaarde heeft.
Dofollow links zijn de 'standaard' type links. Nofollow links zijn links waaraan een "rel=nofollow” attribuut is gekoppeld. Bij linkbuilding is het erg belangrijk dat de links die je verzameltdofollow zijn en niet nofollow. Geef je namelijk een link een nofollow attribuut mee, dan zeg je tegen Google dat de link niet gevolgd hoeft te worden. Hierdoor heeft hij in tegenstelling tot een dofollow link geen impact op je posities in de zoekresultaten. Nofollow attributen worden vaak gebruikt om spam tegen te gaan. Zo zijn meestal alle links die in reacties op blogposts staan nofollow. Recentelijk heeft Google twee nieuwe attributen geïntroduceerd: "rel=sponsored” en “rel=ugc". Sponsored links zijn links waarvoor is betaald. UGC staat voor 'User Generated Content;' dit attribuut wordt vaak gebruikt bij links die geplaatst zijn door een gebruiker en niet de website-eigenaar.
De ankertekst of anchortekst is de tekst waaraan een link gekoppeld is. Het is het stukje tekst waar je op klikt om de link te openen. Vaak heeft de ankertekst een andere kleur of is hij onderstreept om hem makkelijk te kunnen herkennen. Het is slim om relevante ankerteksten te gebruiken, waaraan zowel de bezoeker als Google kan zien waarover de pagina waar je naartoe linkt gaat. Aan de andere kant is het ook belangrijk dat je genoeg variatie aanbrengt in je ankerteksten. Niet alleen maar exacte zoekwoorden gebruiken dus, maar ook bijvoorbeeld branded zoekwoorden. Dit draagt bij aan een natuurlijk linkprofiel.
De domeinautoriteit vvan een website geeft de waarde van een domein aan en is een belangrijke indicator van hoe hoog een website zal scoren in de zoekmachines. Domeinautoriteit is ontwikkeld door het Amerikaanse MOZ en is de meest gebruikte manier om de waarde van een domein te toetsen. Ook partijen als Ahrefs en Majestic hebben hiervoor hun eigen metrics ontwikkeld.
De belangrijkste manier om je domeinautoriteit te verhogen is via het verkrijgen van meer kwalitatieve backlinks. Hoe meer je aan linkbuilding doet, hoe hoger je domeinautoriteit wordt en hoe makkelijker het zal worden om hoog te scoren in Google.
Bij linkbuilding is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website een 'natuurlijk backlinkprofiel' heeft. Hiermee bedoelen we dat het lijkt alsof alle backlinks die je hebt op een natuurlijke manier zijn verkregen. Google houdt namelijk niet zo van het kunstmatig genereren van backlinks. Daarom is het verstandig om te werken aan een gebalanceerd linkprofiel, dat bestaat uit links van relevante websites, verschillende typen links (persberichten, startpagina's, blogartikelen) en een gevarieerd gebruik van ankerteksten. Daarnaast is het ook niet slim om een hele hoop links tegelijk te verkrijgen of om maar naar één pagina te linken in plaats van naar meerdere pagina's, omdat dit kunstmatig overkomt.
Om voor jou de beste resultaten te kunnen behalen, gebruiken we meerdere professionele SEO-tools. Deze helpen ons onder andere bij het maken van diepgaande analyses en het bepalen van de domeinwaarde van websites.
Hoe pak je linkbuilding dan aan? Daar zijn verschillende strategieën voor, de één beter dan de andere. We hebben de meest gebruikte strategieën voor je op een rijtje gezet.
Eén van de makkelijkste manieren van linkbuilding is om zelf links te plaatsen naar je website. Dit kun je bijvoorbeeld doen op startpagina's, of in comments op fora en social media. Het nadeel is dat dit soort backlinks niet zoveel waard zijn. Vaak zijn ze bijvoorbeeld ook nofollow.
Een veelgebruikte linkbuildingstrategie is het ruilen van links met een derde partij. Hierbij plaatst de derde partij een link naar jouw website op een website die bij hen in beheer is en doe je ditzelfde voor hen. Hierbij moet je er wel op letten dat de website waarop je een link verkrijgt wel relevant is en genoeg SEO-waarde heeft.
Links die verwerkt zijn in een stuk tekst, ook wel in-content links genoemd, zijn meer waard dan losse links. Een slimme linkbuildingstrategie is daarom het schrijven van gastblogs op externe websites. Er zijn veel websites die dergelijke blogs accepteren. Naast een backlink levert het je vaak ook een groter bereik op.
In principe houdt Google er niet van dat je betaalt voor backlinks, maar tegelijkertijd kunnen ze moeilijk traceren hoe je aan een link bent gekomen. Backlinks inkopen is dus een prima strategie, zolang je maar betaalt voor kwaliteit. Veel landelijke media bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om partnercontent te plaatsen in de vorm van een gesponsord artikel. Hier betaal je soms flink voor, maar je krijgt er wel een enorm waardevolle link voor terug.
Waarschijnlijk de allerbeste linkbuildingstrategie is link earning. Hierbij creëer je zelf zulke goede content dat mensen automatisch naar jouw website zullen linken. Dit is ook wat Google het liefste ziet, maar helaas is dit voor veel bedrijven makkelijker gezegd dan gedaan. Weet je je content goed te verspreiden, dan kan dit je waardevolle backlinks opleveren.
Een link earning strategie waar je ook enorm waardevolle backlinks mee kunt verkrijgen is digital PR. Het idee hierbij is dat je content creëert met nieuwswaarde en deze vervolgens via een persbericht uitstuurt naar branche gerelateerde journalisten. Pak je dit goed aan, dan is de kans groot dat je content wordt opgepakt door de media. Er gaat wat tijd en moeite in zitten, maar de links die je ermee verkrijgt zijn wel van hoge kwaliteit.
Als je het hebt over content die vaak door een groot publiek wordt opgepikt, dan kun je niet om infographics heen. Vandaag de dag geldt: hoe visueler je content, hoe beter. Mooie en interessante infographics worden online dan ook gretig gedeeld. Zorg je er dan voor dat men er een link naar de originele bron bij vermeldt, dan zit je gebakken.
Een interessante linkbuildingtactiek is de skyscraper techniek. Deze populaire methode is ontwikkeld door Brian Dean van Backlinko. Het houdt in dat je op zoek gaat naar hoogstaande content waar door andere websites veel naar wordt gelinkt, en zelf aan de slag gaat met een nog betere versie van deze content. Vervolgens benader je de eerdergenoemde websites om nu naar jouw content te linken, omdat die beter is.
Een laatste linkbuildingstrategie die we moeten noemen is broken linkbuilding. Hierbij ga je op websites waarop jij graag een link wilt hebben op zoek naar links die niet meer werken. Vervolgens vraag je de webmaster om de kapotte link te vervangen door een link naar een gelijksoortige pagina op jouw website, die natuurlijk wel werkt. Het identificeren van broken links kun je eenvoudig doen met vrijwel alle gangbare SEO-tools.
Als we het hebben over linkbuilding, dan gaat het vrijwel altijd over het genereren van meer externe links. Logisch, aangezien dat voor linkbuilding het meest belangrijk is. Vergeet echter niet om ook te werken aan je interne links. Een goede interne linkstructuur is namelijk essentieel voor het behalen van betere posities in Google. Hier zijn een aantal redenen voor:
Zoals benoemd is linkbuilding een zeer effectieve strategie om betere posities in de zoekresultaten mee te behalen. Maar linkbuilding is pas écht effectief als ook de basis goed staat en je website een goed fundament heeft. Hiermee bedoelen we de content en de techniek van je website.
Linkbuilding is in essentie niet zo moeilijk, maar goed linkbuilden is weer een ander verhaal. Om ons heen zien we veel strategieën voorbijkomen die je rankings meer kwaad doen dan goed. We hebben een aantal van de belangrijkste don'ts voor je op een rijtje gezet:
Hoe het dan wel moet? Nou, zo bijvoorbeeld:
Om voor jou de beste resultaten te kunnen behalen, gebruiken we meerdere professionele SEO-tools. Deze helpen ons onder andere bij het maken van diepgaande analyses en het bepalen van de domeinwaarde van websites.
Hoe het algoritme van Google er precies uitziet is een groot geheim, maar bekend is wel dat backlinks er een grote rol in spelen. De meeste SEO-specialisten zijn het erover eens dat externe links voor minstens 30 procent je ranking in Google bepalen. Je begrijpt dus vast wel hoe belangrijk linkbuilding is. Besteed je er geen aandacht aan, dan lopen je concurrenten bij je weg.
De belangrijkste voordelen van linkbuilding vind je hieronder nog eens op een rijtje:
Linkbuilding is al vaak doodverklaard, maar feit is dat het ook in 2024 nog altijd een onmisbare schakel is in jouw SEO-strategie. Misschien denk je dat linkbuilding na het uitrollen van de recente Google updates, die vooral de focus legden op betrouwbare en behulpzame content, niet meer zo belangrijk is. Het tegenovergestelde is echter waar: uit verschillende studies blijkt dat backlinks nog altijd zeer belangrijk zijn bij het bepalen van je rankings. Een onderzoek van het bekende Backlinko liet bijvoorbeeld zien dat:
Kortom, ook in 2024 werkt linkbuilding nog altijd zeer goed voor het behalen van hogere posities in Google. Wel is het zo dat je tegenwoordig kwalitatievere links nodig hebt dan vroeger om Google te vriend te houden. Veel technieken die 10 à 15 jaar geleden goed werkten, kun je inmiddels wél doodverklaren. Het is dus belangrijk dat je van alle meest recente ontwikkelingen op de hoogte bent.
Wil jij voor jouw website hogere posities in Google? Besteed je linkbuilding dan uit aan de linkbuildingspecialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer bezoekers. Bij ons profiteer je van de onderstaande voordelen:
Bij TriplePro hebben we meer dan 10 jaar ervaring met het opzetten van succesvolle linkbuildingcampagnes. Al meer dan 350 klanten hebben wij blij gemaakt met relevante en kwalitatieve backlinks en daardoor ook hogere posities.
Kwaliteit staat bij ons altijd voorop. Om zo goed mogelijke resultaten te behalen hanteren wij een strikte kwaliteitsstandaard en plaatsen we alleen links op relevante en kwalitatieve websites. Dat betekent websites die qua onderwerp aansluiten bij jouw branche of niche en websites die een hoge domeinwaarde hebben of veel organisch verkeer trekken.
Dankzij onze jarenlange ervaring beschikken wij over een groot netwerk van kwalitatieve websites waaruit we kunnen putten om efficiënt te linkbuilden. In onze grote linkbuildingdatabase kunnen we gemakkelijk filteren op branche en autoriteit, waardoor we altijd snel geschikte plaatsingen voor je kunnen vinden. We hebben daarnaast maandelijks contact met een groot aantal samenwerkingspartners, zodat we iedere maand snel en efficiënt de gewenste plaatsingen kunnen afronden.
Als ondernemer heb je behoefte aan transparantie en duidelijkheid. Wij zijn al jarenlang een transparant linkbuildingbureau. Dat betekent dat je iedere maand een heldere rapportage krijgt van de uitgevoerde werkzaamheden, de geplaatste backlinks en de behaalde resultaten. Zo ben je altijd op de hoogte van wat er met je investering gebeurt en wat het je oplevert.
Als onderdeel van ons SEO-team zijn onze linkbuildingspecialisten altijd op de hoogte van de nieuwste trends en de laatste ontwikkelingen als het gaat om linkbuilding. Hierdoor kunnen we snel schakelen en als de situatie daarom vraagt de strategie aanpassen. Op deze manier hebben we jouw campagne altijd onder controle.
Wij zijn niet alleen een bureau dat enkel backlinks plaatst, maar je vindt in ons ook een sparringpartner die je helpt met het uitstippelen van de juiste strategie. Als full-service marketingbureau hebben wij de kennis in huis over iedere online marketingdiscipline, waaronder SEO, SEA, CRO en Social media. Tijdens de linkbuildingcampagne helpen we je dan ook graag om nog meer uit al je online kanalen te halen.
Wil je zelf aan de slag met linkbuilding? Dan zijn er een aantal manieren waarop je dit kunt aanpakken:
Er zijn dus best veel manieren waarop je zelf kunt beginnen met linkbuilding. De realiteit leert echter wel dat dit heel lastig is als je geen netwerk hebt. Bovendien kan het averechts werken als je het niet op de goede manier aanpakt. Wil je écht stappen maken met linkbuilding, dan kun je het daarom beter uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau zoals TriplePro.
We werken sinds 2 jaar met Triplepro en ze hebben ons echt verder geholpen, De website is verbeterd en beter vindbaar. Daarnaast zorgen ze per product dat we hoger komen te staan in de ranking. Het contact is zeer prettig en professioneel.
Steven, Haarlem
Als tekstschrijver krijg ik steeds vaker opdrachten voor webteksten. Mijn kennis van SEO was echter minimaal. En ik had er -moet ik bekennen- ook wel een lichte aversie tegen, omdat ik vooral waarde hechtte aan goede teksten. Dankzij dit webinar weet ik dat goede content gelukkig nog steeds heel belangrijk is. Maar Hedser (een absolute SEO-autoriteit) heeft mij in een paar uur duidelijk en overtuigend laten zien hoe belangrijk SEO is. En hoe je die met soms kleine ingrepen enorm kunt verbeteren. Kortom: een zeer leerzaam en boeiend seminar.
Igor , Aduard
Wat een goed team! Binnen no time op nummer 1 met een belangrijk zoekwoord. Niet de duurste en altijd bereid een stapje extra te lopen dan ik gewend ben. Keurig een overzicht van wat er gedaan is met de afgenomen uren en resultaatgericht! Leuk contact en ze linken op goede wegsites waar andere vaak linkbuilding doen waar je feitelijk niks aan hebt.. ;-)
Wil, Rotterdam
linkbuilding
De theorie achter linkbuilding is niet zo ingewikkeld, en de uitvoering in principe ook niet. Pas als je er mee wilt beginnen kom je erachter hoe lastig het in de praktijk is. Daarom is het verstandig om een gespecialiseerd online marketingbureau in te schakelen voor de linkbuilding voor jouw website. Door onze jarenlange ervaring, enorme linkbuildingnetwerk en toegang tot verschillende professionele tools is TriplePro hiervoor een uitstekende keuze. Wij zetten graag een effectieve linkbuildingcampagne voor je op. Neem contact met ons op en wij maken voor jou een plan op maat!
Benieuwd hoe jouw website ervoor staat? Vraag de gratis linkbuilding scan en onze SEO experts maken een audit van jouw website.