Influencer marketing
Influencer marketing is een vrij nieuwe vorm van marketing. De naam zegt het al: met dit type marketing wordt er geprobeerd om potentiële klanten te beïnvloeden. Dit wordt gedaan met een combinatie van invloedrijke mensen en social media. Deze mensen worden daarom ook wel socialmedia-influencers genoemd. Het uiteindelijke doel van dit type marketing is de doelgroep overtuigen om een product of dienst te kopen. Je vindt dit terug op online platformen zoals Instagram, YouTube en TikTok, maar ook in blogs of op nieuwswebsites. Er zijn dus enorm veel toepassingsmogelijkheden.
Samen een groter bereik realiseren? Vraag een gratis adviesgesprek en/of offerte aan.
Het gebruik van influencers om je product of dienst te verkopen brengt een aantal voordelen met zich mee. Allereerst is het een efficiënte manier om je marketingbudget te besteden. Voor iedere niche is er wel een matchende influencer. Wanneer je dus kiest voor de juiste invloedrijke mensen, dan weet je zeker dat je de juiste doelgroep bereikt. In meer traditionele marketingvormen is dit niet zo zeker. Hierbij besteed je soms veel geld aan een campagne voor een groot bereik, maar je bent niet verzekerd van het feit dat je daadwerkelijk je doelgroep bereikt.
Naast efficiënt is deze vorm van marketing ook effectief. Tegenwoordig vindt er enorm veel marketing plaats waardoor potentiële klanten hun aandacht moeilijk kunnen verdelen over al deze verschillende vormen van marketing. Echter kijken ze niet op dezelfde manier naar influencers als naar traditionele marketingtechnieken. Influencers worden gevolgd alsof het vrienden, experts of voorbeelden voor mensen zijn. Dit zorgt ervoor dat een boodschap sneller wordt geaccepteerd wanneer deze vanuit een influencer komt. Een boodschap van een expert of vriend verslaat natuurlijk iedere vorm van marketing. Daarnaast is er voor elk budget wel een geschikte influencer te vinden.
Natuurlijk bestaan er verschillende soorten influencers omdat niet ieder account gelijk aan elkaar is. Er wordt onderscheid gemaakt in 5 verschillende types:
Volgers: 1.000 - 5.000.
Geschikt voor merken om een specifieke kleine doelgroep te bereiken.
Volgers: 5.000 - 50.000.
Hoog engagement ratio met een focus op de doelgroep en hebben een goede vertrouwensband met de volgers.
Volgers: 50.000 - 100.000.
Groot bereik met daarbij een hoog engagement ratio.
Volgers: 100.000 - 1 miljoen.
Groot bereik en daardoor zeer geschikt voor grootschalige influencer marketingcampagnes.
Volgers: Meer dan 1 miljoen.
Vaak bekende zangers, sporters of acteurs met een grote fanbase. Naamsbekendheid en zichtbaarheid zijn gegarandeerd.
Het prijskaartje wat aan dit type marketing hangt kan enorm variëren. Geen influencer is hetzelfde, dus ook iedere influencer zal een andere prijs vragen per samenwerking. In de praktijk is het zo dat het aantal volgers de kosten van de samenwerking bepaalt samen met verschillende andere factoren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid vrijheid die iemand krijgt of hoeveel posts er op social media geplaatst moeten worden. Hoe meer volgers een influencer heeft, des te hoger zal de prijs voor een samenwerking zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor de omvang van de samenwerking: hoe meer posts er geplaatst moeten worden, hoe hoger de prijs. Wil jij graag hulp bij het opzetten van je influencer marketingcampagne? Neem gerust contact met ons op en wij koppelen je aan één van onze specialisten.