E-mail marketing
Bereik je doelgroep en genereer omzet via effectieve e-mailcampagnes!
e-mail marketing
E-mail marketing is een vorm van online marketing waarbij je je doelgroep direct benadert via een e-mail met daarin een nieuwsbrief of een promotie voor je producten of diensten. E-mail marketing kun je op meerdere momenten in de marketing funnel inzetten. Je kunt het gebruiken om twijfelende bezoekers te informeren, om potentiële klanten over te halen tot een aankoop of aanvraag en om klanten te informeren in het aftersales traject. Veel bedrijven hebben met hun e-mailbestand goud in handen, maar doen er op dit moment niets mee. Zonde! Op deze pagina lees je wat e-mail marketing is, hoe je het inzet, hoe je het kunt automatiseren en wat het kan opleveren voor je bedrijf.
Wil jij weten welke kansen er voor jou liggen op het gebied van e-mailmarketing? En mogen wij jou helpen met een effectieve e-mailmarketing strategie?
Misschien investeer je met je bedrijf al in andere vormen van online marketing, zoals SEO, SEA en social media marketing. Toch is e-mail marketing ook in deze gevallen een onmisbare factor in je marketingstrategie. Geen enkele andere online marketing discipline heeft namelijk een hogere ROI (return on investment) dan e-mail marketing (bron). Ben je op zoek naar een manier om meer conversies te genereren, dan is deze vorm van online marketing dus een must. En of je nu een groot bedrijf bent of een klein bedrijf, of opereert in de B2C- of de B2B-sector, e-mail marketing is altijd een zeer relevante manier om te communiceren met je doelgroep.
Inzetten op e-mail marketing is voor iedere ondernemer een goed idee. Bekijk onderstaande voordelen maar eens van deze vorm van online marketing:
De doelgroep die je aanspreekt via je e-mails is ontzettend relevant. Je lezers zijn namelijk al geïnteresseerd in je producten of diensten; anders hadden ze zich niet voor je nieuwsbrief aangemeld. Dit betekent dat het veel eenvoudiger is om je doelgroep om te toveren tot klanten dan bij veel andere online marketing disciplines.
Deze relevante doelgroep zorgt ervoor dat de ROI (return on investment) van e-mail marketing zeer hoog is. Sterker nog, van alle vormen van online marketing heeft e-mail marketing de hoogste ROI: voor elke euro die je erin steekt, krijg je gemiddeld 36 euro terug.
Een reden voor deze hoge ROI is dat de kosten van e-mail marketing zeer laag zijn. Het opzetten van een campagne hoeft in principe nauwelijks wat te kosten. Voor grotere campagnes is het wel verstandig om te investeren in betaalde software of automation tools. De kosten hiervan vallen echter ook reuze mee.
E-mail is wereldwijd een ontzettend populair medium. Vrijwel iedereen heeft wel een e-mailadres en het lijkt er niet op dat het gebruik van e-mail in de toekomst gaat verminderen. Bovendien is e-mail bij veel Nederlanders ook het favoriete kanaal om reclame mee te ontvangen.
Hoe persoonlijker je boodschap, hoe relevanter deze is voor je doelgroep. E-mail marketing is één van de meest persoonlijke vormen van online marketing. Je kunt bijvoorbeeld heel eenvoudig je e-mails personaliseren door het toevoegen van de naam van de ontvanger. Daarnaast maak je je e-mails persoonlijker door je doelgroep te segmenteren op basis van demografische data, zoals leeftijd, woonplaats en geslacht. Of stuur e-mails met aanbiedingen op basis van producten die een ontvanger eerder heeft gekocht. Hoe persoonlijker je mails, hoe groter de kans dat ze een conversie opleveren.
E-mail marketing is een zeer goed meetbare vorm van online marketing. Met de juiste software kun je precies zien hoe vaak jouw mails worden gelezen en hoe vaak er op links wordt geklikt. Vervolgens is het mogelijk om in Google Analytics te zien hoe de lezers van je nieuwsbrief zich op je website bewegen en – het allerbelangrijkst – of ze jou een conversie opleveren.
Tot slot is e-mail marketing ook erg goed schaalbaar. Het maakt niet uit of je nu een campagne maakt voor 1.000 mensen of voor 50.000, het blijft ongeveer evenveel werk.
Ondanks de vele voordelen heeft e-mail marketing ook een aantal nadelen:
Sinds 2018 is in Nederland de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) van kracht. Dit heeft ervoor gezorgd dat het leven van e-mail marketeers een stukje ingewikkelder is geworden. Je mag nu namelijk niet meer zomaar persoonsgegevens verwerken zonder dat je daar een grondslag voor hebt. In de praktijk betekent dit dat je niet zomaar je klanten op een mailinglijst mag zetten om ze vervolgens acquisitiemails te sturen.
Wat mag dan wel? Als je je klanten voor een bepaald doeleinde wilt mailen, moeten zij daar expliciet toestemming voor geven. Dit kun je bijvoorbeeld doen via een aanvinkvakje. Daarnaast moet je je lezers binnen een e-mail altijd de mogelijkheid geven om zich uit te schrijven voor je nieuwsbrief.
Ben je benieuwd hoe je een e-mail marketingcampagne het beste kunt opzetten? Bij TriplePro gebruiken we voor onze klanten altijd onderstaand stappenplan:
Een e-mail marketing traject begint altijd met een strategische sessie. Hierin brainstormen we onder andere over je doelgroep en de doelen van de campagne.
Zonder een database met e-mailadressen is het lastig om e-mail marketing te doen. Zorg er dus voor dat je (AVG-proof) een database opbouwt met daarin jouw doelgroep.
Er zijn verschillende e-mail marketingprogramma's om te gebruiken voor je campagne. De bekendste is MailChimp, maar het kan zijn dat een andere meer geschikt is voor jou.
Nu is het zaak om de e-mails in elkaar te zetten. Deze stemmen we af op het doel en de doelgroep van iedere mail, zodat ze zo vaak mogelijk worden gelezen en zo goed mogelijk converteren.
Voor een nog betere campagne kun je automation inzetten. Via een geautomatiseerde salesfunnel bereik je je doelgroep nog efficiënter en effectiever.
Het is de bedoeling dat je doelgroep via de e-mails uiteindelijk je website bereikt. Om ze vervolgens om te toveren tot klant is het essentieel dat de landingspagina's van je website zo goed mogelijk in elkaar zitten.
Tot slot is het belangrijk dat je weet wat je e-mail marketingcampagne oplevert. Door de data op de juiste manier te analyseren zijn we in staat om je succes te meten. Dit rapporteren we vervolgens op een duidelijke manier naar je toe.
Reviews
Wil je je doelgroep op een nog efficiëntere en effectieve manier bereiken, dan is het slim om automation in te zetten. Hiermee kun je een gedeelte van de klantreis automatiseren en een geautomatiseerde salesfunnel bouwen. Standaard e-mail marketing draait voornamelijk om losse e-mails, openratio's en doorklikratio's. Bij automation begeleid je je doelgroep echter tijdens de totale customer journey. Hierbij gaat het erom dat je je potentiële klanten de juiste informatie stuurt op het juiste moment. Automation is vooral interessant als je producten of diensten verkoopt die een aankoopproces hebben van meerdere weken, of als je je doelgroep wilt segmenteren voor de verkoop van verschillende producten of diensten.
E-mail marketing is een vorm van online marketing waarbij je je doelgroep direct benadert via een e-mail met daarin een nieuwsbrief of een promotie voor je producten of diensten.
Mensen die zich aanmelden voor een nieuwsbrief zijn geïnteresseerd in jouw bedrijf of product. Hierdoor is de kans op conversies hoger dan via andere kanalen.
Doordat je heel gericht je doelgroep kan bereiken met e-mail marketing, haal je gemiddeld de hoogste ROI (return on investment) in vergelijking met de andere marketingkanalen.
E-mail marketing is geschikt voor elk bedrijf. Zo kan je middels een nieuwsbrief je doelgroep op de hoogte houden en verbinden aan het bedrijf. Veel webshops maken gebruik van e-mail marketing doordat ze hiermee gerichte aanbiedingen kunnen sturen naar klanten op basis van hun interesses en eerder bestelde producten.
e-mail marketing
Bij een goede e-mail marketingcampagne komt, zoals je inmiddels hebt gelezen, heel wat kijken. Duizelt het je al? Laat ons dan werken aan jouw online succes door middel van een e-mail marketingcampagne op maat.
Door onze jarenlange ervaring, grote kennis van zaken en toegang tot allerlei professionele tools zijn wij jouw perfecte partner op het gebied van e-mail marketing. Vul het formulier hiernaast in en wij maken graag een plan voor jou op maat. Onze specialisten kunnen niet wachten om voor jou aan de slag te gaan!
Wil jij weten welke kansen er voor jou liggen op het gebied van e-mailmarketing? En mogen wij jou helpen met een effectieve e-mailmarketing strategie?