Wel bezoekers,maar weinig omzet?
Mogen wij meer omzet uit je webshop/website voor je halen?
CRO
Conversie optimalisatie of CRO is het proberen te verhogen van het percentage websitebezoekers dat een gewenste actie uitvoert op je website, zoals het invullen van een formulier of het plaatsen van een bestelling. Conversie optimalisatie is een verzamelnaam van verschillende tactieken en strategieën die ervoor moeten zorgen dat een websitebezoeker sneller converteert. Het doel van CRO is om meer conversies te genereren met hetzelfde aantal bezoekers. Zeker voor webshops is dit daarom een essentiële marketingstrategie.
Mogen wij jou ook helpen met een effectieve conversie optimalisatie scan? Benieuwd hoe jouw website ervoor staat?
Om te begrijpen hoe conversie optimalisatie precies werkt is het goed om te beginnen bij het begin. Wat is bijvoorbeeld precies een conversie? In het kort is een conversie een bepaalde actie die jij wilt dat gebruikers op jouw website uitvoeren. Conversies zijn er in alle soorten en maten en zullen voor ieder bedrijf anders zijn. Wat voor jou precies als een conversie telt bepaal je namelijk zelf. Voor een webshop is dit bijvoorbeeld een online aankoop. Maar een conversie kan ook bestaan uit het invullen van een contactformulier, een inschrijving voor een nieuwsbrief of het aanklikken van een button.
Wil jij ook meer conversies op je website? Besteed dan je conversie optimalisatie uit aan de specialisten van TriplePro. Wij helpen ondernemers al jaren op een succesvolle manier aan meer conversies.
Wij maken een campagne voor jou op maat, die speciaal is ingericht op jouw wensen en behoeften en gestuurd wordt op basis van data.
Wij hebben meer dan 10 jaar CRO-ervaring, waardoor we sneller resultaat boeken
Wij werken met de beste en meest geavanceerde CRO-tools.
Jij bespaart tijd en kunt je richten op waar je zelf goed in ben
Onze specialisten zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de branche.
Je hebt een sparringpartner die je helpt met het uitstippelen van de juiste strategie
Veel website- en webshopeigenaren investeren hun geld vooral in SEO of SEA, om zo het verkeer naar hun website te verhogen. Meer verkeer leidt immers tot meer klanten. Natuurlijk is dit waar, maar hoe meer bezoekers je wilt hebben, hoe meer geld je moet investeren in advertenties of SEO-campagnes. Zou het daarom niet veel beter zijn om meer klanten te halen uit de bezoekers die je al hebt? Dat doe je met conversie optimalisatie. Als jij ervoor weet te zorgen dat niet 1% maar 2% van je bezoekers verandert in een klant, dan heb je die extra bezoekers helemaal niet nodig.
Als we het hebben over conversies kunnen we onderscheid maken tussen microconversies en macroconversies. Het verschil zit hem in de waarde van deze conversies:
Binnen de online marketing wordt veel gesproken over de conversieratio. Om online succes te behalen is het zaak dat deze zo hoog mogelijk is. Maar wat is het precies? Je conversieratio is niets anders dan het percentage bezoekers dat op jouw website een conversie uitvoert. Trek jij maandelijks 1000 bezoekers naar je website en haal je daar 10 conversies uit, dan heb je een conversieratio van 1%. Voor conversie optimalisatie is de conversieratio de allerbelangrijkste metric. Want weet je je conversieratio bijvoorbeeld op te krikken naar 2%, dan haal je uit hetzelfde aantal bezoekers dubbel zoveel klanten. Het doel van CRO is dus om je conversieratio te verhogen.
Om je conversieratio te verhogen is het belangrijk dat je websitebezoekers zo weinig mogelijk obstakels tegenkomen die mogelijk verhinderen dat ze een conversie uitvoeren. Aan de ene kant moet je natuurlijk genoeg redenen bieden waarom mensen graag bij jou terecht zouden willen, maar je moet jezelf ook afvragen waarom je bezoekers juist níet voor jou zouden willen kiezen. Hierbij komen verschillende aspecten kijken.
Ten eerste is het belangrijk dat jouw bedrijf een unieke waardepropositie heeft. Waarom moet de klant voor jou kiezen en niet voor een concurrent? Als jij in vergelijking met je concurrenten nergens in uitblinkt, is er geen klant die voor jou kiest. Zorg er dus voor dat je een unieke waardepropositie hebt en draag deze duidelijk uit op je website. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de goedkoopste bent, dat je de beste kwaliteit biedt, dat je de kortste levertijden hebt, et cetera.
Voor een optimale conversieratio is het essentieel dat jouw website technisch goed in elkaar zit. Technische obstakels kunnen belangrijke redenen zijn waarom jouw bezoekers niet converteren tot klanten. Is jouw website bijvoorbeeld te traag, dan is dit een conversiekiller en haken mensen af. Datzelfde geldt voor wanneer ze continu foutmeldingen krijgen te zien of als je website geen goede mobiele versie heeft. Test je website dus altijd grondig op technisch gebied.
Functionele obstakels zorgen ervoor dat bezoekers belemmerd worden in het conversieproces. Ze kunnen bijvoorbeeld niet goed vinden waar ze naar op zoek zijn, wellicht doordat de zoekfunctie van je website niet goed werkt. Bedenk dus goed of jouw website op functioneel gebied wel goed in elkaar zit. Dit kun je bijvoorbeeld testen door een usability-onderzoek.
UX staat voor user experience of gebruiksvriendelijkheid. Om je conversieratio te verhogen is het belangrijk dat je website op het gebied van gebruiksvriendelijkheid goed in elkaar zit en vrij is van obstakels. Verbeterpunten zitten hem hier vaak in het design of de lay-out van een website. Ook hiervoor is een usability-onderzoek een aanrader.
Als alle obstakels overwonnen zijn is het zaak om je bezoekers om te toveren tot klanten door in te spelen op emotie en intuïtie. Jouw webpagina moet jouw bezoekers triggeren om over te gaan tot een conversie. Dit kan je doen door het gebruik van bepaalde elementen (zoals calls-to-action), kleuren of teksten op je website. Maar het gaat er natuurlijk ook om dat je op de juiste manier jouw product of dienst weet aan te prijzen. Tot slot zijn goede reviews bij dit aspect erg belangrijk; je moet namelijk het vertrouwen zien te winnen van je bezoekers.
Bij dit laatste punt komt ook een stukje psychologie kijken. De overtuigingsprincipes van de bekende psycholoog Robert Cialdini komen hierbij goed van pas. Dit zijn:
Nu je het belang van conversie optimalisatie kent kun je vast niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan. Het is alleen niet verstandig om maar gelijk te beginnen met optimaliseren. Een goede CRO-campagne draai je namelijk op basis van data. Meten is weten!
Voordat je aan de slag gaat is het slim om in elk geval het volgende te doen:
Als je weet welk verbeterpunt je wilt aanpakken, kun je het natuurlijk meteen uitvoeren. Maar een goede CRO-specialist gaat eerst testen. Zo kun je je verbeterpunten namelijk aanpakken op basis van data en niet van aannames. Testen kan op verschillende manieren:
A/B testing is een veelgebruikte manier van testen voor CRO. Hiermee krijgt de helft van je bezoekers de normale variant van een webpagina te zien en de andere helft de geoptimaliseerde variant. Op deze manier kun je inzicht krijgen in welke variant het beste converteert.
Met een multivariate test kun je meerdere versies en meerdere variabelen tegelijkertijd testen. Eigenlijk is dit dus een geavanceerdere versie van een A/B test.
Met behulp van mouse tracking kun je zien hoe je bezoekers jouw website gebruiken en wat hun kijkgedrag is. Je ziet precies hoe bezoekers hun muis bewegen en op welke elementen ze het langst blijven hangen. Essentieel voor een goed inzicht over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Populaire tools hiervoor zijn Hotjar en Clarity.
Hiermee laat je proefpersonen meerdere opdrachten uitvoeren op jouw website. Bijvoorbeeld het opzoeken van bepaalde informatie of het doen van een bestelling. Hiermee kun je zeer waardevolle informatie vergaren over hoe gebruiksvriendelijk je website is.
Kanttekening: trekt jouw website maar weinig bezoekers, dan is het verstandiger om verbeterpunten meteen door te voeren in plaats van te gaan testen. Testen levert dan namelijk te weinig data op om harde conclusies uit te trekken.
Reviews
Wil jij de conversie optimalisatie van jouw website liever uitbesteden aan een professionele partij? Bij TriplePro helpen we je graag jouw conversiepercentage te verhogen. Dit kan je van ons verwachten:
Wij geloven in ons motto 'samen succesvoller.' Alleen samen kunnen we tot de beste resultaten komen!
Een conversie is het behalen van een vooraf ingesteld doel door een bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling, offerte aanvraag of invullen van een contactformulier zijn.
Het conversiepercentage is het percentage van al je websitebezoekers dat daadwerkelijk een conversie uitvoert.
CRO staat voor Conversion Rate Optimization, wat Engels is voor conversie optimalisatie. Onder CRO vallen alle activiteiten die als doel hebben het verhogen van het conversiepercentage.
Het is fijn om via SEO en SEA veel bezoekers naar je website te krijgen. Maar uiteindelijk wil je dat deze bezoekers ook gaan converteren. Met CRO probeer je het aantal conversies te optimaliseren.
conversie optimalisatie
Conversie optimalisatie hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, maar het goed uitvoeren is een ander verhaal. Daarom is het verstandig om dit uit te besteden bij een gespecialiseerd CRO-bureau. Door onze jarenlange ervaring met conversie optimalisatie is TriplePro hiervoor de perfecte keuze. Onze knappe koppen analyseren graag de knelpunten van jouw website, laten alle professionele tools erop los en verhogen zo jouw conversieratio. Neem contact met ons op en wij maken voor jou een plan op maat!
Mogen wij jou ook helpen met een effectieve conversie optimalisatie scan? Benieuwd hoe jouw website ervoor staat?