klantenvertellentpom 9,2 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 144 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022 & 2024
  • Partner in groei, samen succesvoller

Infographic

Om complexe informatie op een duidelijke manier te kunnen overbrengen, wordt er soms gebruik gemaakt van een infographic. De naam zegt het al, het gaat hier om informatie. Een infographic brengt zoveel mogelijk informatie grafisch in beeld en zorgt er zo voor dat iemand voorzien wordt van de juiste informatie en dat dit in één oogopslag te begrijpen is.

Contact opnemen

infographic

Waarvoor kun je een infographic gebruiken?

Bij elke vorm van informatie overbrengen zou je gebruik kunnen maken van een infographic. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bepaald stappenplan wat je duidelijk wilt maken of tips die je wilt geven. Ook voor ingewikkeldere informatie is het gebruik van een infographic erg handig. Zo kunnen mensen op een aangename manier informatie inzichtelijk krijgen. Als je een grote lap tekst voor je neus krijgt, moet je toch iets meer moeite doen om dit te begrijpen dan wanneer er een mooie balans is tussen beeld en tekst. Zo maak je het voor de lezer ook een stuk aantrekkelijker.

De kenmerken van een infographic

Er zijn een aantal punten waar een infographic zich aan kenmerkt. Als je al deze punten allemaal verwerkt, heb je voor je het weet een complete infographic samengesteld.

Waarom een infographic?

Een infographic kan dienen als sterke marketingtool en kan zorgen voor links naar je website of leads die binnenkomen via social media wanneer deze daar geplaatst wordt. Over alle onderwerpen kun je een infographic maken en dit maakt hem makkelijk inzetbaar. Je zou kunnen zeggen dat een infographic onder contentmarketing valt en er zijn een aantal redenen waarom bedrijven kiezen voor infographics als onderdeel van hun contentstrategie.

  1. Visuele beelden maken dat het proces van informatie opnemen wordt versneld. Hierdoor kunnen ook sneller beslissingen worden gemaakt
  2. Met een goede infographic positioneer jij je als merk als een expert in jouw vakgebied en dit creëert geloofwaardigheid
  3. Door elementen, kleuren en designs van jouw merk terug te laten komen in de infographics zorg je ervoor dat het herkenbaar wordt voor de doelgroep. Deze zullen ze herkennen aan het unieke design
  4. Een infographic kan zorgen voor hoge kwaliteit backlinks waardoor je hoger in Google komt te staan. Dit ontstaat doordat andere websites de infographic plaatsen met links naar jouw website. Hiermee draagt het dan ook bij aan SEO.
  5. Met een infographic kun je gemakkelijk resultaten meten. Dit doe je door voor elke infographic een landingspagina te maken en deze pagina te indexeren in bijvoorbeeld Google Analytics.

Soort infographics

In de wereld van infographics is er ook nog een onderscheid te maken in een aantal soorten. Zo heb je een interactieve infographic waar door middel van interactie met de lezer meer informatie wordt gewonnen. Om een bepaald proces of verhaal over te brengen kun je kiezen voor een storygraphic. Een proces of verhaal vormt hierin de basis om het zo voor de lezer weer gemakkelijk te maken om te begrijpen. Tot slot is er nog de datagraphic waarbij data als basis wordt gebruikt en een grote hoeveelheid gegevens in beeld wordt gebracht.

Maak je eigen infographic

Ben je van plan zelf aan de slag te gaan om een infographic samen te stellen? Dan kun je gebruik maken van verschillende programma's zoals Canva of Adobe Spark. Kun jij al aardig goed overweg met grafisch ontwerpen? Dan is Adobe Illustrator een geschikt programma om mee aan de slag te gaan. Om het jezelf nog makkelijker te maken kun je het ontwerp van de infographic uit handen geven en laten maken door een extern bedrijf of misschien wel een kennis die hier handig in is.

Stappenplan

Er zijn een aantal stappen die doorlopen moeten worden om een complete infographic te krijgen. Met de volgende vijf stappen vorm je een mooie basis:

  1. Stel vast welk doel bereikt moet worden met de infographic, hieraan kun je ook weer meerdere doelstellingen koppelen
  2. Verzamel de gegevens en beelden die nodig zijn voor de infographic
  3. Maak de gegevens visueel en zorg voor de juiste balans tussen tekst en beeld
  4. Met behulp van de eerder genoemde programma's kun je een template maken en beginnen met het ontwerp
  5. Voeg tot slot nog visuele elementen en stijlen toe aan de infographic om deze zo goed mogelijk aan te sluiten op jouw merk.

Infographic laten ontwerpen door professionals van TriplePro

Ook interesse gekregen in het uitbesteden van de ontwikkeling van een infograhpic? Neem dan direct contact met ons op.

Contact opnemen

Wil jij meer omzet,
naams­bekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact