Creëer een passende huisstijl voor jouw bedrijf, zodat je herkenbaar blijft voor klanten en zo aan hun verwachtingen kunt voldoen.
De huisstijl van een bedrijf bevat allerlei aspecten die een bedrijf zichtbaar naar de buitenwereld presenteert, zoals de bedrijfsnaam, het taalgebruik, het logo en ga zo maar door. Dit zijn alle visuele delen van het bedrijf die het onderscheiden van concurrenten. Ook maken deze elementen het duidelijk voor de klant waar het bedrijf voor staat en wat de klant van het bedrijf kan verwachten.
Het hebben van een eigen huisstijl is van belang voor duidelijkheid naar de klant toe. Een huisstijl is namelijk gelijk aan je zichtbare identiteit als bedrijf. Zo kun je je reputatie en imago naar je klanten en concurrenten toe beïnvloeden door middel van je huisstijl. Bovendien creëert een huisstijl verwachtingen naar klanten toe – wanneer je aan deze verwachtingen voldoet zullen klanten logischerwijs eerder tevreden zijn. Ook maakt een huisstijl jouw bedrijf herkenbaarder.
Zoals eerder is uitgelegd omvat een huisstijl de totale zichtbare identiteit van een bedrijf naar de buitenwereld. Deze identiteit bestaat uit veel verschillende onderdelen. Deze onderdelen worden hieronder stap voor stap uitgelegd.
Het logo is het meest essentiële deel van de huisstijl. Een logo is namelijk overal terug te vinden – meestal wordt deze bijvoorbeeld gebruikt op sociale media platformen en er is een grote kans dat dit één van de eerste dingen zal zijn wanneer een klant jouw bedrijf opzoekt op Google. Jouw logo moet dus duidelijk maken wat je bedrijf doet, wat voor type bedrijf het is en wat de klant kan verwachten van het bedrijf. Natuurlijk kan het uitdagend zijn om dit allemaal te combineren in één visualisatie, maar daarom is het belangrijk dat je ervan bewust bent wat jouw bedrijf onderscheidt van eventuele concurrenten. Vervolgens is het maken van een logo gebaseerd op wat het bedrijf bijzonder maakt het meest effectief.
Het taalgebruik wat je als bedrijf aanneemt is ook kenmerkend voor hoe je met klanten communiceert. Kies je er bijvoorbeeld voor om een erg professioneel en zakelijk bedrijf te zijn, dan zal je je taalgebruik hierop moeten aanpassen. Aan de andere kant kun je er natuurlijk ook voor kiezen informeler taalgebruik aan te nemen wanneer dit beter past bij jouw communicatie met de klant.
Het gebruik van kleuren heeft veel invloed op hoe bezoekers jouw huisstijl ervaren. Kleuren zijn namelijk gerelateerd aan emoties. Geel stimuleert bijvoorbeeld vrolijkheid en intelligentie, terwijl rood staat voor stabiliteit en passie. Zo kun je dus verschillende kleuren gebruiken om bepaalde gewenste emoties bij klanten op te roepen wanneer ze jouw huisstijl bekijken.
Omdat het ontwikkelen van een huisstijl een moeilijk en tijdrovend proces kan zijn, kun je er ook voor kiezen het uit te besteden aan professionals. Bij TriplePro maken we voor de ontwikkeling van logo's, brochures en folders een huisstijlgids. In deze gids kun je als bedrijf de kernwaarden benadrukken die gepresenteerd moeten worden naar de buitenwereld. Bovendien staan in dit handboek kleuren, lettertypen en taalgebruik die juist wel of niet gebruikt mogen worden. Ook ben je er bij TriplePro van verzekerd dat alle onderdelen van jouw huisstijl volledig gelijk zijn, zodat er geen onregelmatigheden ontstaan. Ook interesse gekregen in het uitbesteden van de ontwikkeling van jouw huisstijl? Neem dan direct contact met ons op en wie weet heeft jouw bedrijf binnenkort een professionele huisstijl!