Wist je dat je verhalen op verschillende manieren kunt vertellen? Hierbij kan je denken aan recht toe recht aan, zakelijk of op een grappige manier. Natuurlijk kan je er ook voor kiezen om er jouw eigen draai aan te geven, zodat het verhaal verrassend uit de hoek komt. Hoe je jouw bedrijfsverhaal uiteindelijk wilt hebben hangt volledig af van de bedrijfscultuur. Hierdoor kan het lastig zijn om zelfstandig een verhaal te vertellen die goed wordt ontvangen door jouw (potentiële) klanten. Bij Triplepro Online Marketing weten wij inmiddels dat het schrijven van een bedrijfsverhaal, ook wel storytelling genoemd, een vak apart is. Daarom vertellen wij je graag wat meer over.
Het is je vast niet ontgaan dat een bedrijfsverhaal niets anders is dan een verhaal dat zorgt voor herkenning in de samenleving. Het verankert de ziel van jouw onderneming en geeft dit door aan de huidige doelgroepen. Niet voor niets bestaat een bedrijfsverhaal uit verschillende verhalen van mensen, oorsprong, waarden, mijlpalen, successen, tegenslagen en overwinningen. Hierin focus jij je natuurlijk specifiek op datgene wat jouw bedrijf groot heeft gemaakt. Een bedrijfsverhaal is dus een
verhaal dat het verleden omarmt, het heden viert en de toekomst begroet.
Vandaag de dag twijfelen steeds meer bedrijven over het schrijven van een bedrijfsverhaal. Dit is niet zo vreemd aangezien het inmiddels algemeen bekend is dat we met z’n allen aanzienlijk minder lezen dan vroeger. De voornaamste reden hiervan is dat we tegenwoordig in ons dagelijks leven met veel meer prikkels te maken hebben, waardoor we al snel teksten gaan scannen op relevante informatie. Ondanks dat we minder lezen brengt storytelling nog steeds voordelen met zich mee voor jouw bedrijf.
Hierbij kan je onder andere denken aan:
Wist je dat een bedrijfsverhaal kan bijdragen aan veranderingen binnen jouw bedrijf? Werknemers hebben over het algemeen de behoefte om zich te identificeren met een groter doel. Helaas worden er vandaag de dag vaak freelancers ingezet bij het doorvoeren van veranderingsprocessen. Door storytelling toe te passen worden zowel medewerkers als freelancers volledig betrokken bij de kern en ontwikkelingen van de organisatie. Iedereen vertelt een eigen persoonlijk verhaal en brengt daardoor specifieke zaken aan de orde die hen verbinden met het bedrijf. Door te werken aan een bedrijfsverhaal is het dus mogelijk om als organisatie volop in beweging te blijven.
Wanneer je wilt beginnen met het schrijven van een bedrijfsverhaal dan is het verstandig om de Gouden Cirkel van Simon Sinek te hanteren. Hierbij staan verschillende vragen centraal die proberen te achterhalen waarom jouw bedrijf doet wat het tegenwoordig doet. Dit doe je door de ‘what’, ‘why’ en ‘how’ te beantwoorden. Aan de hand hiervan wordt het mogelijk om het echte verhaal achter jouw bedrijf te vertellen. Zo werd volgens Simon Sinek het Amerikaanse bedrijf Apple pas succesvol toen zij begonnen te vertellen waarom het de producten maakt die ze maken. Niet voor niets is het volgens Simon Sinek voor ieder bedrijf belangrijk om de storytelling te beginnen met het waarom. Op die manier krijg je immers meer binding met de potentiële klanten van jouw bedrijf.
Kom je er niet helemaal uit met het schrijven van een bedrijfsverhaal? Dat is helemaal niet erg, want TriplePro Online Marketing helpt je hiermee graag verder. Onze copywriters hebben jarenlange ervaring met storytelling wat ervoor zorgt dat jouw bedrijfsverhaal wordt gelezen door al jouw bezoekers. Hiermee creëren wij meer emoties en betrokkenheid. Iets dat inmiddels voor ieder succesvol bedrijf ontzettend belangrijk is. Neem snel contact met ons op en wie weet mogen onze
copywriters binnenkort voor jou aan de slag!