CPC is de afkorting voor ‘Cost per Click’ of in het Nederlands ‘kosten per klik'. Het is een term die gebruikt wordt binnen online advertentie platformen zoals Google en Facebook. Soms wordt er ook gesproken van ‘PPC'. Dit staat voor ‘Pay per Click’ en betekent exact hetzelfde als CPC. Cost Per Click is een afrekenmodel waarbij er alleen wordt betaald wanneer iemand daadwerkelijk klikt op een advertentie.
De prijs voor CPC kan op twee verschillende manieren worden bepaald:
Dit is erg lastig te bepalen omdat dit kan verschillen per zoekwoord. We spreken niet van een goede of slechte CPC omdat de hoogte van verschillende factoren afhangt:
Zoekwoorden met een hoge relevantie en een lage mate van concurrentie zullen bijvoorbeeld een lage CPC hebben. Echter zal de CPC voor een zoekwoord met veel concurrentie een stuk hoger liggen.
Ook binnen het betaald adverteren op Facebook krijg je te maken met kosten per klik. Bij Facebook geldt ook dat er veel factoren zijn die hier invloed op hebben. Een aantal manieren om de CPC te
verlagen:
Wil je hulp met het verlagen van je CPC? Neem dan contact met ons op en één van onze specialisten helpt je graag verder.