CPA is een afrekenmodel voor online marketing advertenties en staat voor Cost per Action of Cost per Acquisition. In het Nederlands spreken we ook wel eens van kosten per actie. Dit betekent dat je pas betaalt wanneer iemand een actie onderneemt die voortvloeit uit je advertentie. Wat voor actie dit specifiek is, hangt af van je eigen advertentie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doen van een aankoop of een inschrijving voor een nieuwsbrief. De hoogte van de CPA is sterk afhankelijk van de industrie waarin je opereert.
Kosten per actie zijn geschikt als afrekenmodel wanneer je doel is om directe conversies via je advertenties te genereren. De betaling vindt alleen plaats wanneer er een actie wordt gegenereerd bij de partij waar de advertentie draait. Een groot voordeel aan CPA is dat het hierbij goed meetbaar is welke keywords en combinaties hiervan het meeste rendement behalen. Dit maakt dat de advertenties goed geoptimaliseerd kunnen worden.
CPA is een minder vaak gekozen afrekenmodel in tegenstelling tot bijvoorbeeld Cost per Click of Cost per Mille. Dit komt omdat je vaak een hoger bedrag bij CPA afrekent aangezien er altijd een conversie tegenover staat. Ook wordt de actie minder vaak uitgevoerd dan bijvoorbeeld het openen van een landingspagina. De hoogte van de CPA wordt bepaald door de kwaliteitsscore. Dit is een tool die aangeeft hoe hoog de kwaliteit van je advertentie is in verhouding met die van andere adverteerders. Een kwaliteitsscore wordt opgebouwd. Dit betekent dus dat deze een stuk lager is wanneer je net begint met adverteren. Hierbij is CPA dus een minder goede keuze.
Mocht CPA niet de juiste keuze voor je zijn, dan zijn er nog een aantal andere betalingsmethoden die je kunt gebruiken voor je advertenties.