klantenvertellentpom 9,2 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 144 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022 & 2024
  • Partner in groei, samen succesvoller

6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini

De 6 principes waaruit het model van Cialdini bestaat is steeds interessanter geworden in de e-commerce wereld. Met dit model kun je je online strategie optimaliseren en goed toepassen voor CRO. Robert Cialdini heeft een aantal beïnvloedingsprincipes waarmee je invloed kunt uitoefenen op het koopgedrag van mensen. Voor communicatie –en marketingprofessionals geeft het model richting aan een strategie.

Gratis offerte & groeiscan

Waaruit het bestaat het model van Cialdini?

De 6 principes van het Cialdini model bestaan uit:

Wederkerigheid

Bij wederkerigheid gaat het om iets geven en daarvoor iets terugkrijgen. Jij geeft iemand iets en je krijgt hier iets voor terug. In de marketing zou je dit principe kunnen vergelijken met linkbuilding. Met linkbuilding zorg je er door middel van het ruilen van links voor dat je veel verwijzende domeinen krijgt en daardoor je autoriteit in Google verhoogt. Naast het ruilen van links kun je ook iets anders origineels weggeven om vervolgens daarvoor een kwalitatieve link terug te krijgen.
Wanneer jij bijvoorbeeld een eigen webshop hebt kun je gebruik maken van dit principe door je doelgroep/klanten iets te geven. Zo zijn zij sneller geneigd iets terug te geven. Hierbij kun je denken aan een kortingscode of klein cadeautje bij aankoop van iets.

Toewijding en consistentie

Wanneer iemand zich aan iets bindt, is de kans groot dat diegene hier consistent gebruik van wil maken. Je kunt dit bijvoorbeeld vergelijken met het liken van een pagina op Facebook. Als iemand dit doet is de kans ook gelijk groter dat deze persoon berichten liked, deelt of een product of dienst zal afnemen. Ook hierin is het belangrijk om de consistentie door te voeren in de boodschap die je als bedrijf overbrengt en de berichten die je deelt via de verschillende kanalen.

Sociale bevestiging

Over het algemeen zijn mensen geneigd hetzelfde te doen wat de rest ook doet. Zie je op straat een grote groep mensen ergens omheen staan kijken? Dan trekt dat je aandacht en ben je geneigd om erbij te gaan staan. Je kunt dit fenomeen herkennen aan websites die bijvoorbeeld bij een product vermelden: ‘dit product is al 500x verkocht’. Meerdere mensen hebben er ook voor gekozen dit product aan te schaffen en daarom ben jij zelf ook sneller geneigd deze keuze te maken. Reviews van klanten zijn hier ook onderdeel van. Een positieve review kan jou als klant overhalen om een product of dienst aan te schaffen. Daarnaast zorgen reviews ook voor het verhogen van de relevantie van je pagina in Google.

Sympathie

Als jij van een bekende een goed verhaal hoort over een bepaald product zul je op basis van vertrouwen en sympathie het product ook sneller aanschaffen op aanbeveling. Om deze reden wil je het je klanten zo makkelijk mogelijk maken om producten of diensten te delen en op die manier aan te bevelen. Bedrijven maken hier gebruik van onder het mom van ‘tell a friend’. Steeds vaker wordt deze mogelijkheid aangeboden direct na de aanschaf van een bepaald product.

Autoriteit

Door het gebruik van bijvoorbeeld bepaalde keurmerken op je website creëer je autoriteit en vertrouwen bij de doelgroep. Ook kun je experts uit het desbetreffende vakgebied gebruiken om jouw product of dienst aan te bevelen. Door vertrouwen en autoriteit zet je bezoekers sneller aan tot conversie.

Schaarste

Door de doelgroep er bewust van te maken dat een product maar beperkt beschikbaar is, zorg je ervoor dat deze het gevoel krijgen dat ze iets mis kunnen lopen. Ze zijn dan sneller geneigd om tot actie te komen en uiteindelijk een aankoop te doen. Je hebt vast wel eens gezocht naar een overnachting in een hotel waarbij je gelijk krijgt vermeld dat er nog maar 1 kamer beschikbaar is op deze datum. Jij wilt je weekendje weg natuurlijk niet missen en bent sneller geneigd deze kamer te boeken.

Cialdini & CRO

Conversie optimalisatie (CRO) heeft betrekking op het proces om online meer uit je bestaande bezoekers te halen. De conversies zijn doelen die jij vooraf formuleert. Voorbeelden hiervan zijn: offerte aanvragen, leads, bestellingen en andere doelen. Binnen dit proces spelen de beïnvloedingsprincipes van Cialdini een belangrijke rol. Het geeft inzage in het gedrag van je bezoekers en speelt in op hoe je de bezoekers kunt overtuigen om met jou in contact te komen. Door gebruik te maken van de principes kun je het conversie percentage aanzienlijk verhogen. Wil jij ook meer uit je bestaande bezoekers halen? Vraag dan de gratis online groeiscan aan en wij gaan gratis alle kansen voor je spotten en met je delen

Wil jij meer omzet,
naams­bekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact