Misschien herken je het wel: je opent via Google een website, maar na een paar seconden is hij nog steeds niet volledig geladen. Grote kans dat je de site weg klikt en op zoek gaat naar een alternatief. Tijd om hier een einde aan te maken: trage websites zijn vervelend en komen niet betrouwbaar over. Daarnaast is het tegenwoordig algemeen bekend dat laadtijd een belangrijke rol speelt in de ranking van je website in Google.
Om geen bezoekers mis te lopen is het daarom uiterst belangrijk om een snel ladende website te hebben. Want je stoot niet alleen potentiële bezoekers af, je geeft óók een negatief signaal af aan Google. Een snellere website levert je een betere gebruikerservaring op en je scoort beter in de zoekmachine. Hoog tijd dus om laadtijd de hoogste prioriteit te geven.
Supersnelle Website laten maken
Zowel voor je bezoekers als voor Google is een website die snel laadt essentieel. Een aantal voorbeelden:
Laadtijd is dus niet alleen belangrijk als het gaat om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen, maar ook om zoveel mogelijk van hen te laten converteren.
Ook voor Google wordt websitesnelheid alsmaar belangrijker. Al in 2010 gaf de zoekmachine aan dat het websitesnelheid gebruikte als zogenaamde ranking factor. En in 2018 presenteerde Google de “Google Speed Update,” die ervoor zorgde dat trage websites klappen kregen in de zoekresultaten. Nieuw was dat nu ook de laadtijd van je mobiele pagina’s meegerekend werden.
Kortom, wil je zo hoog mogelijk scoren in Google, dan is het hebben van een snelle website belangrijker dan ooit.
Het is dus tijd om aan de slag te gaan met de laadtijd van je website. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Begin eerst met het kijken hoe je er nu voor staat. Er zijn verschillende tools beschikbaar om je laadtijd te checken:
Heb je je website laten analyseren door bovenstaande tools, dan zullen er waarschijnlijk heel veel verbeterpunten naar voren zijn gekomen. Maar wat zijn nou de beste en meest gebruikte manieren om je laadtijd te verbeteren?
Je kunt je website nog zo goed optimaliseren, als hij op een langzame server draait schiet je er niets mee op. Veel websites worden gehost op kleine pakketten en delen een server met duizenden of misschien wel miljoenen andere websites. Je kunt je wel voorstellen dat een website daar niet sneller van wordt. Upgraden naar premium hosting of overstappen naar een dedicated server is daarom een must.
Je kunt er ook voor kiezen om je website op een Content Delivery Network (CDN) te laten draaien. Op deze manier staat hij eigenlijk op meerdere servers tegelijk, verspreid over de hele wereld. Een CDN herkent de locatie van een internetgebruiker en laadt een website vanaf een server waar de gebruiker zich vlakbij bevindt. Gevolg: een stuk snellere website.
Een aspect waar vaak veel winst mee is te behalen zijn de afbeeldingen op een webpagina. Wat je vaak ziet is dat de bestandsgrootte van de afbeeldingen veel te groot is, waardoor er veel meer data moet worden ingeladen dan nodig is. Afbeeldingen comprimeren is de oplossing. Er zijn veel goede tools beschikbaar, zoals Kraken.io, die de bestandsgrootte van je afbeeldingen verkleinen zonder dat ze erop achteruit gaan in kwaliteit. En vergis je niet, dit kan de grootte van je pagina met wel meer dan 50% verkleinen!
Een wildgroei aan code in de achterkant van je website is een belangrijke veroorzaker van een langzame website. Zeker een opensource CMS zoals Wordpress zorgen vaak voor veel overbodige CSS, JavaScript en HTML code. Dit komt doordat veel Wordpress website allerlei verschillende plugins gebruiken, die allemaal door verschillende ontwikkelaars zijn gemaakt. Het is daarom aan te raden al die overbodige code zoveel mogelijk te minimaliseren.
Tip: Luna, het CMS dat we bij TriplePro zelf ontwikkeld hebben, ontwikkelt juist “schone code.” Sites die op Luna draaien hebben hierdoor SEO-technisch een voorsprong op bijvoorbeeld Wordpress websites.
Naast het minimaliseren van je code, is het verstandig om de code ook te comprimeren. Dit betekent het kleiner maken van de bestandsgrootte van je code en is dus vergelijkbaar met het optimaliseren van je afbeeldingen. Je kunt het doen met software als Gzip, dat ervoor zorgt dat er kleinere bestanden naar je browser worden gestuurd.
Zorg ervoor dat er geen onnodige redirects zijn ingesteld op je landingspagina. Open je via Google een URL die meteen wordt geredirect, dan zorgt dat voor een langere laadtijd.
Deze methode maakt je website met name een stuk sneller voor terugkerende bezoekers. Maak je gebruik van browser caching, dan zorgt dat ervoor dat bestanden van jouw website (bijvoorbeeld HTML, JavaScript of afbeeldingen) door de browser worden opgeslagen in de zogenaamde cache van een websitebezoeker. Bezoekt deze gebruiker jouw website opnieuw, dan hoeven deze bestanden niet meer opnieuw te worden ingeladen, wat logischerwijs de laadtijd verkort.
Scoort je website slecht in de eerdergenoemde tools? Twijfel dan niet en ga zo snel mogelijk aan de slag met het sneller maken van je website. Laadtijd is nog wel eens een ondergeschoven kindje, maar uit eigen ervaring weten we hoeveel verschil het kan maken, zowel voor de bezoeker als voor Google.
Interesse in een nieuwe supersnelle website? Neem gerust eens contact met ons op en wij gaan graag voor je aan de slag met het maken van een razendsnelle Luna-website.