Anno 2024 wordt het alsmaar lastiger om het bezoekersgedrag op je website of webshop te meten. De introductie van Google Consent Mode V2 en het feit dat mensen steeds vaker cookies blokkeren zorgen ervoor dat je steeds minder data hebt om te analyseren, bijvoorbeeld in Google Analytics. En hoe minder bruikbare data, hoe minder goed je online marketingcampagnes presteren.
De oplossing hiervoor is server side tracking. Hierbij worden websitestatistieken niet meer verzameld in de browser van de gebruiker, maar op de server van de website. In dit artikel lees je hoe server side tracking precies werkt en vertellen we alles over de vele voordelen die het biedt voor jouw campagnes.
Server side tracking is een slimme manier om tags op een website te beheren. In tegenstelling tot bij client side tracking vindt bij server side tracking de gegevensverwerking plaats op een server in plaats van in de browser van de gebruiker. Hierdoor verzamel je first party data en niet meer third party data. De server stuurt alleen relevante en geanonimiseerde data door naar derde partijen zoals Google Analytics of Facebook.
De werking van server side tracking kunnen we samenvatten in de onderstaande vier stappen:
Server side tracking heeft een heleboel voordelen ten opzichte van het traditionele client side tracking. We hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:
Het meest voor de hand liggende voordeel van server side tracking is dat het zorgt voor meer meetbare data. Veel mensen gebruiken tegenwoordig ad blockers die cookies van Google en Meta blokkeren. Daarnaast gebruiken veel browsers een bepaalde vorm van trackingpreventie. Met server side tracking is het mogelijk om deze blokkades te omzeilen. Dit zorgt voor een gemiddelde toename van maar liefst 30% in gemeten pageviews en conversies.
Server side tracking zorgt niet alleen voor meer data, maar ook voor betere data. Wegens privacyredenen is de data die je verzamelt via Google en Meta een stuk minder uitgebreid geworden. Dankzij server side tracking krijg je echter weer inzicht in een stuk meer gebruikersdata. Deze gegevens kun je gebruiken om je marketingcampagnes beter te optimaliseren, waardoor server side tracking ook indirect zorgt voor meer conversies.
Client side tracking kan een behoorlijke impact hebben op de laadtijd van je website. Er moeten namelijk verschillende scripts worden ingeladen in de browser van de gebruiker. Doordat bij server side tracking de scripts in de server worden geladen profiteer je van een snellere laadtijd. En dat heeft weer een positief effect op de gebruikerservaring en SEO van je website.
Server side tracking is AVG-proof en dus goed voor de bescherming van de privacy en gegevens van je gebruikers. Je hebt zelf controle over welke data er wordt gedeeld naar partijen als Google en Meta en op welke manier. Je kunt alle data namelijk eerst zelf aanpassen en anonimiseren.
Zoals je ziet levert server side tracking je dus nogal wat voordelen op. Zeker als je online marketingcampagnes draait heb je er veel baat bij. Dit geldt voor vrijwel iedere discipline:
Wil jij ook profiteren van de voordelen van server side tracking? Wij helpen je graag dit te implementeren voor jouw website of webshop. Neem gauw contact met ons op en onze specialisten gaan voor jou aan de slag!