Werk jij met Google Ads? Dan is het jou niet onbekend dat Google Ads steeds verder ontwikkelt. Wij zetten voor jou 3 recente wijzigingen op een rijtje.
Vanaf 29 september kan de Gemiddelde Positie niet meer worden gebruikt. En dit is helemaal niet zo’n gekke keuze want de gemiddelde positie kon een vertekend beeld geven. Dit werd namelijk bepaald aan de hand van de Ad Rank en zo kon je bijvoorbeeld met een positie van 2 toch onderaan de pagina vertoond worden.
Maar hoe bepaal je nu dan je positie? Gelukkig komen er 4 nieuwe metrics voor in de plaats:
Verton. (top) %: Het percentage van jouw advertenties dat boven de organische resultaten vertoond is, gedeeld door het totale aantal vertoningen.
Verton. (abs. top) %: Het percentage dat aangeeft hoe vaak jouw advertenties als eerste boven de organische resultaten vertoond zijn.
VP-zoeknetwerk (toppositie): Hoe vaak jouw advertenties vertoond zijn op toppositie (op een van de posities boven de zoekresultaten) gedeeld door het aantal beschikbare vertoningen op de toppositie.
VP-zoeknetwerk (absolute toppositie): Het aantal vertoningen van jouw advertenties op de absolute toppositie gedeeld door het aantal beschikbare vertoningen op de toppositie.
Hiermee krijg je een veel completer beeld van jouw positie ten opzichte van concurrenten. En kun je een stuk beter bijsturen!
Vanaf 1 oktober wordt versnelde weergave voor budgetten in Search en Shopping campagnes omgezet naar standaard. Voor Display en Video blijft versnelde weergave wel een mogelijkheid.
De versnelde weergave werd veel gebruikt wanneer je aanstuurt op een ROAS of CPA. Hierbij hou je niet zozeer een budget aan, maar meer hoeveel er voor de investering terugkomt of hoeveel een conversie mag kosten. Een bepaalde prijs of omzet dus ongeacht de uitgaven.
Met een versnelde weergave loop je niet tegen een beperking van budget aan. Maar Google geeft aan dat het niet tot een betere besteding van het budget leidt. Vanwege de hogere veilingdruk in de ochtend kom je op een hogere CPC uit (kosten per klik). En dus stopt de mogelijkheid om de versnelde weergave te gebruiken.
Als alternatief voor de versnelde weergave, geeft Google ‘conversies maximaliseren’ of ‘klikken maximaliseren’ als optie.
Een andere update met impact is het breder matchen van zoekwoorden. Eerder zagen we al dat misspellingen, meervoud en sterk vergelijkbare varianten gematcht werden. Maar vanaf nu neemt Google ook termen op die dezelfde betekenis hebben als jouw zoekwoorden.
Dit houdt in dat een advertentie nu getriggerd kan worden door zoektermen die een variant zijn op jouw zoekwoorden. Het doel is om aan de lange lijsten met zoekwoorden een einde te maken en meer relevant verkeer te genereren. Er worden immers andere woorden gebruikt maar de zoekintentie is hetzelfde.
In de voorbeelden hieronder zie je waar grasmaaien nu op vertoond kan worden:
In eerste instantie gaat het alleen om Engelse zoekwoorden. Andere talen volgen in 2020. Tegen die tijd is het dus nog belangrijker om de gematchte zoektermen goed in de gaten te houden.